Ruters økonomi og nøkkeltall
Ruter har ikke til formål å skaffe eierne økonomisk vinning, men skal bidra til at Oslo kommune og Viken fylkeskommune når sine mål for samferdselspolitikken.
Ruter har ikke til formål å skaffe eierne økonomisk vinning, men skal bidra til at Oslo kommune og Viken fylkeskommune når sine mål for samferdselspolitikken.
Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene.
Morselskapet Ruter As hadde i 2022 driftsinntekter på 11 036 millioner kroner og et resultat på minus 85 millioner kroner.
Driftsinntektene i konsernet, som også omfatter Konsentra AS, OATS AS, Persveien Eiendom 1 AS, Persveien 23 AS, Persveien 34/36 ANS og de sovende selskapene Trafikanten AS, AS Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk a.s, var 11 046 millioner kroner.
Av morselskapets driftsinntekter utgjør billettinntekter og salg av tjenester til Oslo kommune og Viken fylkeskommune henholdsvis 4 317 millioner kroner, 2 806 millioner kroner og 980 millioner kroner. I tillegg kommer statlige kompensasjon for økonomiske konsekvenser av koronapandemien på 876 millioner kroner (inkl. 100 millioner kroner i belønningsmidler).
Salg av tjenester til Oslo kommune og Viken fylkeskommune finansierer 34,3% av kollektivtransporten i regionen. Statlig kompensasjon for økonomiske konsekvenser av koronapandemien utgjør 7%. Inklusiv driftsdelen av Oslopakke 3 og den statlige belønningsordningen finansieres 52% med fylkeskommunale og statlige midler.
Tilskuddet, fra eierne og statlige myndigheter, har vært en forutsetning for at Ruter har kunnet opprettholde tilnærmet normal drift i et år med stort fall i billettinntektene kombinert med økte kostnader.
De samlede driftskostnadene for morselskapet var på 11 169 millioner kroner. Av dette utgjør 9 853 millioner kroner kostnader til tjenestekjøp og rutedrift. Konsernets driftskostnader utgjør 11 171 millioner kroner. De økonomiske resultatene er ellers fyldig omtalt i styrets årsberetning.
Alle økonomiske tall i tabellene er justert til 2022-kroner.
Inntekter
Inntektene per reise (inkludert tog) var i 2022 på 13,68 kroner.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise.
Inntektene i 2022 er høyest for regionbuss med 11,78 kroner per reise. Deretter var inntekten 11,46 kroner for reiser med båt, 10,62 kroner for reiser med T-bane, 10,61 kroner for reiser med trikk og 10,56 kroner for reiser med bybuss.
Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise. Aller høyest inntekt per reise går til tog som per i dag betjenes av Vy-gruppen, inntekten var i 2022 på 33,15 kroner per reise.
Effektivitet
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2022 på 33,04 kroner, en nedgang fra 43,88 kroner i 2021. Dette tilsvarer en reduksjon på 24,7%. For å måle effektiviteten på tilbudet ser Ruter blant annet på utviklingen i kostnader per plasskilometer (som er den kapasiteten som tilbys).
Totalt har effektiviteten økt med 15% i perioden 2008 til 2022, der kostnaden per plasskilometer har gått ned fra 1,07 til 0,91.
Tilskudd
Ruter betalte i snitt 33,15 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd. Statlige tjenestekjøp kommer i tillegg for togtrafikkens del, og gir grunnlag for å dekke en kostnad som er vesentlig høyere enn det Ruter betaler.