Hopp til innhold
To passasjerer i en hyggelig samtale sittende på en buss.

Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

GRI-indeks

Ruter har siden 2021 rapportert om bærekraftarbeidet i tråd med det internasjonale rammeverket Global Reporting Initiative (GRI).

GRI-indikator
Beskrivelse
Henvisning
Kommentar
Om selskapet og rapporteringspraksis
2-1Organisasjonsdetaljerhttps://ruter.no/om-ruter/selskapsinformasjon/
2-2Enheter omfattet av selskapets bærekraftrapportering

Ruter As

2-3Rapporteringsperiode, frekvens og kontaktinformasjon

2022. Årlig rapportering. ole.kristian.gjertsen@ruter.no

2-4Korrigering og justering av informasjon

Ruter har gjort endringer i omfang av klimarapporteringen og endret metode for beregning av utslipp fra innblandet bio-diesel.

  • Fra 2022 har vi inkludert estimater for produksjonsutslipp fra materiell (scope 3). Endringene er regnet tilbake til 2017.
  • Inkludert utslipp ‘Tank to well’ for utslipp fra kjørediesel (scope 3). Endringene er regnet tilbake til 2017.
  • Inkludert kjørestrøm i Ruters strømforbruk (lokasjonsbaset, scope 3). Endringene er regnet tilbake til 2017.
  • Endring i metode: Ruter har tidligere ikke tatt høyde for at kjørediesel har innblanding av biodiesel i vårt klimaregnskap. Dette er nå endret og regnet tilbake til 2017.
2-5Ekstern kvalitetskontroll

Ruter har ingen 3.partsverifikasjon av sin bærekraftrapportering

Selskapets aktiviteter og ansatte
2-6Aktiviteter, verdikjede og andre forretningsforbindelserDette er Ruter
2-7AnsatteRuter som arbeidsgiver
2-8Arbeidere som ikke er ansattRuter som arbeidsgiver
Eierstyring og selskapsledelse
2-9Styringsstruktur og sammensetningEierstyring og selskapsledelse: 1.1 Redegjørelse for eierstyring og selskapsledelseRuters styre

2-9 b) Ruters styre har ingen komiteer

2-10Nominering og utvelgelse av styretEierstyring og selskapsledelse: 1.7 Valgkomité Eierstyring og selskapsledelse: 1.8 Styret, sammensetning og uavhengighet
2-11Styreleder

Styreleder er ikke ansatt i Ruter

2-12Styrets rolle i kontroll av påvirkningEierstyring og selskapsledelse: 1.9 Styrets arbeid

2-12 b) Styret har ikke vært involvert i selskapets interessentdialog og fastsettelse av vesentlige bærekraft-tema, men Ruters ledergruppe har vært involvert disse prosessene

2-13Delegering av ansvar for påvirkning

a) Ansvaret er delegert til daglig leder gjennom Instruks for daglig leder
b) Rapporteres månedlig gjennom månedsrapportering til styret og eiere

2-14Styrets rolle i bærekraftrapportering

a) Styret har ikke vært involvert i selskapets bærekraftrapportering eller fastsettelse av selskapets vesentlige bærekraft-tema, men vurderer og godkjenner disse som del av godkjenning av selskapets årsrapport
b) Ansvar for bærekraftrapportering og fastsettelse av vesentlige tema ligger på Ruters ledergruppe

2-15Interessekonflikter

a) Valgkomitéen undersøker mulig habilitet og interessekonflikter for alle kandidater som blir vurdert og eventuelt innstilt. I innstillingen tas det med en kort vurdering av om det foreligger mulighet for habilitetskonflikt for enkeltsaker. (Dersom personen er inhabil i forhold til vervet, blir ikke vedkommende innstilt.) Denne vurderingen gjøres både mht kandidatens jobbsituasjon, personlige verv, engasjementer sett i forhold til selskapets interesser, ansatte og styrekolleger. Utover dette er inhabilitet og uavhengighet dekket i styreinstruksen, hvor det påpekes at «Styremedlemmer og administrerende direktør skal til enhver tid vurdere sin egen habilitet. Styremedlem eller daglig må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller noen nærstående at styremedlem og administrerende direktør må anses å ha fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken.»
b) Ruter har ikke offentliggjort eventuelle interessekonflikter.

2-16Kommunikasjon og kritiske bekymringer

a) Eiere og styre mottar månedlig rapportering på måloppnålse og risikovurdering av selskapets overordnede forretningsmål.
Ruters ledergruppe skal også rapportere årlig til styret om selskapets samlede topprisikoer, men dette ble ikke gjort i 2022.
b) Ikke gjort for 2022

2-17Styrets samlede kunnskap

Ruters styre har vært med på «Mind the gap- samling» arrangert av Ruter. Samlingen har som formål å heve deltakernes kunnskap om og erfaring med hvordan det er å bruke kollektivtilbudet for personer med funksjonsnedsettelse.

2-18Evaluering av styrets prestasjon

Styremedlemmene gjør en årlig egenevaluering av styrets prestasjon og inkl. forslag til forbedringspunkter. Styremedlemmenes evaluering sammenfattes og oversendes til Ruters eiere for vurdering.

2-19Policy for godtgjørelseRuter som arbeidsgiver
2-20Prosess for fastsettelse av godtgjørelseRuter som arbeidsgiver
2-21Årlig total godtgjørelseRuter som arbeidsgiver
Strategi, policy og rutiner
2-22 Uttalelse om bærekraftstrategiEt kollektivtilbud tilpasset folks liv
2-23Ruters forpliktelser til ansvarlig forretningsdrift

a) Ruter er omfattet av åpenhetsloven og gjennom dette forpliktet til å arbeide med opprettholdelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold for ansatte og leverandørers ansatte. Dette er også forankret i Ruters etiske regler for ansatte. Ruter gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer
b) Ruters etiske regler for ansatte sier: «Ruters medarbeidere skal fremme respekt for og etterleve grunnleggende menneskerettigheter og krav om anstendige arbeidsforhold i forbindelse med sitt arbeid i Ruter. Dette gjelder både internt i Ruter, i leverandørkjeden og i forholdet til samarbeidspartnere.». Ruter vil i 2023 se på behovet for å innføre en egen bærekraftpolicy som bla. tydeliggjør disse forpliktelsene.
c) Ruters etiske regler for ansatte er ikke offentlig tilgjengelige.
d) De etiske reglene for forpliktelsene til gjennomføring av aktsomhetsmetodikken er forankret i Rutes styre.
e) Ruters handlingsregler for leverandører stiller tydelige krav til våre leverandører. Ruters handlingsregler for leverandører ligger her: https://ruter.no/om-ruter/strategier-og-handlingsplaner/apenhetsloven/
f) Ruters etiske gjennomgås ved med ansatte ved nyansettelser, og deretter minst en gang i året. Handlingsregler for leverandører inkluderes i alle kontrakter og i dialog med kontraktspartnere.

2-24Hvordan Ruters forpliktelser til ansvarlig forretningsdrift er innarbeidet i vårt styringssystem
  • Ruters etiske regler, som dekker ansattes forpliktelse til ansvarlig forretningsdrift, gjennomgås av alle personal-ledere med sine ansatte minst én gang årlig.
  • Selskapets forpliktelse til ansvarlig forretningsdrift er innarbeidet i selskapets målbilde og i anskaffelsesstrategien
2-25Prosess for å avhjelpe negative påvirkninger

Ruter har per i dag ikke en definert prosess for avhjelpe negative påvirkninger, men selskapet er forpliktet til å gjenopprette eventuelle negative påvirkninger iht. åpenhetsloven. Ved avdekking av negativ påvirkning håndteres eventuell gjenoppretting sak for sak.

2-26VarslingsmekanismerEtikk og etterlevelse
  • Ruter har en intern kanal for varslere som er ansatte, konsulenter eller jobber for selskapet i annen kapasitet, og en kanal for varslere fra tredjeparter som leverandører og operatører
  • Ordningen driftes av Ruters compliance- ansvarlig og Varslingsrådet. Ruter har også en ekstern og uavhengig partner, KPMG, som behandler varsler anonymt. Ruters compliance-ansvarlig rapporterer til daglig leder og Ruters styre
  • Ordningen følger Advokatforeningens regler, herunder prinsipper for uavhengighet, tilsvarsrett og konfidensialitet
  • Varsler behandles konfidensielt
  • Varslingsmekanismene kan brukes anonymt
2-27Etterlevelse av lover og reguleringer

Ruter har ikke hatt vesentlige brudd på lover eller reguleringer i 2022.

2-28Medlemskap i industri- og interesseorganisasjoner

UITP, Skift, Spekter, Etisk Handel Norge, Polyteknisk forening, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, Digital Norway

Interessentinvolvering
2-29Tilnærming til interessenthåndtering
2-30TariffavtalerRuter som arbeidsgiver
102-55GRI-innholdsindeks

Vesentlige tema

GRI-indikator
Beskrivelse
Henvisning
Kommentar
Økt tilgang til bærekraftig mobilitet
103Ruters tilnærming Et kollektivtilbud tilpasset folks liv

Å levere bærekraftig mobilitet er Ruters kjerneoppgave. Årsrapporten i sin helhet kan derfor ses som en beskrivelse av hvordan vi jobber med dette.

Egendefinert indikatorMarkedsandel kollektiv, sykkel, gange og sparkesykkelNå er vi i ny normal: Markedsandel
Et inkluderende mobilitetstilbud
103Ruters tilnærmingSamarbeid om kollektivtrafikk for alle
Egendefinert indikatorOpplevd bevegelsesfrihet for funksjonshemmedeKollektivtrafikken skal være for alle
Samarbeid for bærekraftige mobilitetsløsninger
103Ruters tilnærming

Ruter rapporterer ingen indikator på dette temaet per i 2022.

Informasjonssikkerhet og personvern
103Ruters tilnærmingInformasjonssikkerhet og personvern
418-1Begrunnede klager om brudd på personvern og tap an kundedataInformasjonssikkerhet og personvern
Egendefinert indikatorAlvorlige informasjonssikkerhetshendelserInformasjonssikkerhet og personvern
Redusere klimapåvirkning
103Ruters tilnærmingRedusert klima- og miljøfotavtrykk
305-1 Direkte klimagassutslipp (scope 1)Redusert klima- og miljøfotavtrykk
305-2Indirekte klimagassutslipp fra energibruk (scope 2)Redusert klima- og miljøfotavtrykk
305-3Andre indirekte klimagassutslipp (scope 3)Redusert klima- og miljøfotavtrykk
305-4Klimagassutslipp per person-km. kjørtRedusert klima- og miljøfotavtrykk
Redusere forurensende lokale utslipp
305-7NOx, SOx og andre signifikante utslipp til luftRuter reduserer lokale utslipp
Fremme sirkulærøkonomi gjennom mer effektiv ressursutnyttelse
103Ruters tilnærmingRuter blir mer sirkulær

Ruter har ikke etablert rapporteringsindikator for sirkulærøkonomi, men har mål om å ha dette på plass i løpet av 2023

Trafikksikkerhet
103Ruters tilnærmingNullvisjon for alvorlige ulykker
Egendefinert indikatorAntall uhell uten personskade, lettere skadde, hardt skadde, dødeNullvisjon for alvorlige ulykker
Mangfold, inkludering og likestilling i Ruter og hos våre operatører
406-1Tilfeller av diskriminering og korrigerende tiltak iverksattRuter som arbeidsgiver
Anti-korrupsjon og etterlevelse av anskaffelsesregelverket
103Ruters tilnærmingAnti-korrupsjon og etterlevelse av anskaffelses­regelverket
205-3 Bekreftede tilfeller av korrupsjon og påfølgende tiltak.Anti-korrupsjon og etterlevelse av anskaffelses­regelverket

Det har ikke blitt identifisert saker knyttet til korrupsjon eller korrupsjonsrisiko i 2022.

Sikre anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter i vår verdikjede
414-1Nye leverandører som ble vurdert etter sosiale kriterierAnstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter

Krav til gjennomføring av aktsomhetsvurderinger er del av alle Ruters kontrakter fra og med 2022, unntatt rene konsulentoppdrag der risikoen for menneskerettighetsbrudd vurderes som svært lav.

414-2Negative sosiale påvirkninger i leverandørkjeden og korrigerende tiltak iverksattAnstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter

Les vår vurdering av risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold her

Bærekraftig innovasjon og utvikling av mobilitetssystemet gjennom anbud

Ruter rapporterer ingen indikator på dette temaet per i 2022.

Byutvikling og bærekraftig arealbruk som gir samfunnsmessig verdi
103Ruters tilnærmingRuters bidrag til bærekraftig byutvikling og arealbruk
Ruters bidrag til bærekraftig byutvikling og arealbruk

Ruter har ikke utarbeidet egne rapporteringsindikatorer for dette temaet, men ser til Oslo og Akershus’ indikatorer brukt i oppfølging av RTP-ATP.