Hopp til innhold
To kvinner soler seg på gresset og ser utover en folksom strand en sommerdag.

Foto: Ruter As / Charlotte Sverdrup

Redusert klima- og miljøfotavtrykk

Klimakrisen er vår tids største bærekraftutfordring. Utover å redusere samfunnets utslipp gjennom at flest mulig reiser kollektivt, arbeider Ruter systematisk for å redusere egne utslipp – både lokalt og i vår verdikjede andre steder i verden.

Hvorfor er temaet vesentlig?

Ruter administrerer et omfattende mobilitetstilbud i Oslo-regionen, og står ansvarlig for å redusere den negative påvirkningen denne aktiviteten utgjør på klima og miljø til et minimum.

GRI-indikatorer

305-1: Direkte utslipp av klimagasser (scope 1)
305-2: Energi - indirekte utslipp av klimagasser (scope 2)
305-3: Andre indirekte utslipp av klimagasser (scope 3)
305-4: Utslippsintensitet

Utslippsfri kollektivtransport i løpet av 2028

Ruters viktigste bidrag for å redusere miljø- og klimabelastningen fra persontrafikk, er at vi tilbyr et attraktivt alternativ til privatbilisme. Et godt utbygget og velfungerende kollektivsystem er avgjørende for at den positive trenden skal fortsette.

Utover å lage et best mulig tilbud for å få flere til å reise sammen, jobber Ruter med å redusere utslippene fra våre tjenester. Ruters mål er utslippsfri drift i løpet av 2028, som vil bety en vesentlig reduksjon i både klimagassutslipp, lokale utslipp og støy, til beste for både passasjerene og befolkningen generelt.

Bruker kontraktene

Overgangen til utslippsfri drift i Ruter skjer i takt med at gamle transportkontrakter løper ut og erstattes med nye, i konkurranser hvor miljø- og klimahensyn enten settes som minstekrav eller premieres. Operatørene konkurrerer på pris, men vel så viktig er det at konkurransene dreier seg om å levere et tilbud som er attraktivt for kundene og bra for miljøet.

27. juni 2022 inngikk Ruter to nye kontrakter med Unibus og Nobina for busstransport i Oslo øst, med oppstart 10. desember 2023. Dermed er alle Oslo-kontraktene fornyet, og i løpet av 2023 blir tilnærmet alle busser i faste ruter i Oslo elektriske.

«De nye elbussene i Oslo øst betyr renere lokal luft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp.»
Sirin Stav foran en elektrisk Ruter bybuss.

Foto: Ruter As / Henrik Morsund Steinshamn

Øybåtene endelig på plass

Den første båten ankom i desember 2021, og løpet av 2022 ble alle de fem nye elektriske øybåtene satt i trafikk – om enn forsinket på grunn av koronaepedemien.

De nye båtene er større, og har plass til langt flere passasjerer enn de gamle. Dessverre ble oppstartsfasen krevende, med mange innstilte avganger.
Problemene skyldtes både mannskap og materiell.

Siden alle båtene ble forsinket fra verftet i Tyrkia, påvirket dette mannskapssituasjonen. Det er strenge og ufravikelige opplærings- og kompetansekrav knyttet til de nye elektriske båtene, og det tar tid å lære opp nye mannskap.

Da leveransen ble forsinket, ble også opplæringen forsinket. Oppstartsproblemene medførte at mye av trafikken ble gjennomført med en av de gamle båtene. I desember 2022 er barnesykdommene et tilbakelagt stadium, og driften av båtene går etter planen.

Hurtigbåtene blir utslippsfrie

MS «Baronen» og MS «Baronessen», som i dag går i rute i Oslofjorden, skal bygges om til nullutslippsbåter ved at det installeres en løsning for batteribytte i fartøyene. Avtalen ble inngått i 2022, og båtene skal være i trafikk sommeren 2024.

Båtene skal bygges om til nullutslippsbåter hos veftet Brødrene Aa i Hyen og være klare til oppstart sommeren 2024.

«Dette er et viktig skritt for å gjøre kollektivtransport på fjorden utslippsfri. I tillegg er det et innovasjonsprosjekt der vi vil være første ute med en slik løsning»
Mennesker står i kø for å gå ombord på en Ruter øybåt en sommerdag.

Foto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Biogass i nye busskontrakter

Ruter definerer utslippsfri drift som et tilbud gjennomført med kjøretøy eller fartøy der det verken er klimagassutslipp, NOx eller partikler fra kjøretøyets motor. Utslippsfri kollektivtrafikk betyr ikke bare lavere klimagassutslipp, men også mindre støy og renere luft.

For de nye kontraktene i Oslo, som har oppstart i 2022 og 2023, var utslippsfri drift et minstekrav, og biogass ikke tillatt. Biogass er en verdifull ressurs, men siden biogass brukes i forbrenningsmotorer som støyer og gir utslipp av NOx og partikler, anser Ruter ikke biogass som utslippsfri.

Viken fylkesting vedtok i 2021 at biogass skal prioriteres som drivstoff sammen med elektrisitet og hydrogen, og at hva som velges må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, basert på klima- og miljønytte, lokale forutsetninger og regionale utviklingsbehov.

Vikens vedtak utfordrer Ruters mål om utslippsfri kollektivtransport. Ruter skal i 2023 arbeide med anskaffelsen av busstjenester i Follo. Der vil biogass tillates, og DFØs drivstoffmatrise, som anbefaler prioritering av nullutslippsteknologi og biogass i offentlige anskaffelser der transport inngår, skal legges til grunn for vurdering av tilbudene. Vikens vedtak tilsvarer Stortingets beslutning om å fjerne de statlige barrierene for økt produksjon og bruk av biogass.

Veien til utslippsfri kollektivtransport

Skandinavias første elektriske trikk settes i trafikk i Oslo.
Den første T-banen settes i trafikk på Lambertseterbanen. Trikk og T-bane er helelektriske og drives i dag med sertifisert strøm.
I august settes ti elektriske minibusser i drift på Romerike.
I november settes seks elektriske busser i trafikk i Oslo, som en del av en toårig pilot
70 elektriske busser settes i trafikk i løpet av våren 2019, på 13 linjer i Oslo. Bussene ble innfaset via endringsordrer på eksisterende kontrakter.
39 elektriske busser begynner å kjøre i Lørenskog og Lillestrøm, i forbindelse med oppstart av nye busskontrakter på Romerike 30. juni.
Den tre Nesoddfergene blir bygget om til elektrisk drift og settes i trafikk.
18 elektriske busser fases inn i Asker og 23 i Vestre Aker i løpet av sommeren, i forbindelse med nye busskontrakter.
109 elektriske busser fases fra januar inn i Oslo Sør, i forbindelse med oppstart av ny kontrakt. De utgjør 96 prosent av bussene. De fem bussene som kjører på Ulvøya er ikke elektriske, grunnet vektbegrensninger på Ulvøybrua.
Fem elektriske øybåter blir satt i drift i Ruters i Indre Oslofjord.
Minibuss- og personbiltjenester i Follo, med oppstart 1. august, inkluderer 93 elektriske minibusser og personbiler.
I april fases 183 elektriske busser inn i forbindelse med oppstart av nye kontrakter i Indre by.
137 elektriske busser fases inn i forbindelse med oppstart av nye kontrakter i Oslo øst i desember.

Innen utløpet av 2023 er tilnærmet all kollektivtrafikk i Oslo utslippsfri*

Innen utløpet av 2028 skal all kollektivtrafikk i hele Ruters område være utslippsfri

* At vi ikke når 100% utslippsfri drift skyldes forhold utenfor Ruters kontroll. To broer gjør det foreløpig ikke mulig å kjøre med elbusser på linje 42 (lav frihøyde på Lysaker bru for dagens elbusser) og linje 85 (Ulvøya bru må forsterkes eller bygges ny).

Ruters klimagassutslipp

Dette kapitlet viser og forklarer klimagassutslippene fra Ruters virksomhet. I første del (Ruters klimagassutslipp fra drift) har vi trukket frem de lokale utslippene som skjer i vårt område som følge kjøring og seiling i Ruters regi. Under overskriften Ruters klimaregnskap finner du den totale oversikten over de samlede utslippene, som inkluderer utslipp knyttet til produksjon av materiell, driftsutslipp, energiforbruk og forretningsreiser.

Ruters klimagassutslipp fra drift

Med vårt nye oppsett for klimaregnskapet, som er mer i tråd med GHG-protokollen enn tidligere rapporter, fremkommer ikke direkte utslipp fra kjøring og seiling like tydelig. Vi vet at dette er noe mange er interesserte i, og har derfor en egen graf og tabell for direkte utslipp fra kjøring og seiling nedenfor. Merk at de samme utslippene er inkludert i det komplette utslippsregnskapet under «Ruters klimaregnskap».

Direkte driftsutslipp omfatter eksosutslippene fra Ruters busser og båter som forbrenner fossil diesel. Ruter har satt en ambisjon om utslippsfri drift i hele vårt område innen 2028. Vi er på god vei til å nå dette målet, og vil allerede i 2023 nesten være helt i mål i Oslo. Driftsutslippene har sunket hvert år fra 2018 til 2021, i takt med innfasing av elektriske driftsmidler og bruk av bio-diesel og -gass. For 2022 har derimot driftsutslippene steget betydelig i Viken. Dette er grunnet Ruters utfasing biodiesel.

Utfasing av biodiesel

Med bakgrunn i økte avgifter og endret omsetningskrav for biodrivstoff besluttet Ruter mot slutten av 2021 å gå tilbake til bruk av fossil diesel for store deler av vårt tilbud. Endringer i veibruksavgiften og omsetningskravet for biodiesel ville gitt betydelige ekstrakostnader og dermed store kutt i rutetilbudet. Oslo kommune valgte å finansiere fortsatt bruk av biodiesel i sitt område, frem til busstilbudet i Oslo blir helelektrisk i 2023.

Utformingen av omsetningskravet medfører uansett at klimaeffekten i et samfunnsperspektiv er lik null dersom Ruter hadde fortsatt med biodrivstoff. Omsetningskravet stiller krav til selskapene som selger drivstoff om at 17% av deres totale salg må være biodrivstoff. Dette innebærer at dersom Ruter hadde opprettholdt vår bruk av biodiesel, ville konsekvensen vært redusert innblanding for andre kunder, og dermed ingen utslippsreduksjon.

Utslipp og forbruk fra drift

Nedenfor er oversikt over de direkte klimagassutslippene, samt strømforbruket, fra driften av Ruters tilbud. Disse utslippene er også inkludert i det komplette klimaregnskapet lenger ned.

Merk at vi nå, med tilbakevirkende kraft, skiller ut biogene utslipp fra forbruk av ordinær diesel i henhold til gjennomsnittlig innblanding.

Hele Ruters område

Direkte utslipp i tonn CO2e fra hele Ruters område

Oslo

Direkte utslipp i tonn CO2e fra Oslo

Viken

Direkte utslipp i tonn CO2e Viken

Direkte utslipp i tonn CO2e (TtW)201720182019202020212022
Totalt44 42953 03141 91026 19919 60554 549
Oslo15 71120 52116 69914 70612 3949 144
Viken28 71832 50925 21211 4937 21045 405
Buss35 44645 55634 86721 76516 26751 444
Oslo15 71120 52116 69914 70612 3119 144
Viken19 73525 03418 1697 0593 95642 301
Båt 8 9837 4757 0434 4343 3383 105
Oslo0000830
Viken8 9837 4757 0434 4343 2553 105
Biogent totalt36 23143 37651 04357 35667 94926 128
Oslo14 74518 44120 21118 97621 43817 963
Viken21 48524 93630 83238 38046 5118 165
Forbruk av strøm i mWh201720182019202020212022
Totalt121 328126 065127 874141 622154 513171 651
Oslo121 328126 065126 277131 046143 200159 972
Viken001 59710 57611 31311 679
Buss003 3949 93712 46920 880
Oslo001 7974 8466 56415 143
Viken001 5975 0915 9055 737
Båt0005 4855 4086 788
Oslo000001 357
Viken0005 4855 4085 431
Trikk20 14022 42324 31922 80021 78835 487
Oslo20 14022 42324 31922 80021 78835 487
Viken
T-bane101 188103 642100 161103 400114 848107 398
Oslo101 188103 642100 161103 400114 848107 398
Viken
Spesialskyss1 098
Oslo587
Viken511

Utslippsintensitet (305-4)

Nedenfor er utslippsintensiteten beregnet for de ulike driftsartene basert på direkte utslipp fra drift og antall passasjerkilometer.

Utslippsintensitet (kg fossil CO2e / pkm)1 201720182019202020212022
Totalt20,0200,0230,0180,0200,0140,038
Oslo0,0120,0150,0120,0210,0160,009
Viken20,0340,0370,0270,0190,0110,103
Buss0,0270,0330,0240,0260,0180,068
Oslo0,0330,0400,0300,0570,0470,027
Viken20,0240,0290,0200,0120,0060,100
Båt0,3920,3030,2740,2840,2210,147
Oslo0,0000,0000,0000,0000,0440,000
Viken0,4450,3560,3080,3140,2470,167
Trikk0,0010,0020,0020,0040,0040,004
Oslo0,0010,0020,0020,0040,0040,004
Viken
T-bane0,0020,0020,0020,0020,0030,002
Oslo0,0020,0020,0020,0020,0030,002
Viken

1Beregningene av utslippsintensitet inneholder kun direkte utslipp fra fossilt drivstoff for buss og båt, og utslipp fra kjørestrøm iht lokasjonsbasert metode for trikk og t-bane.

2 Endret metode for beregning av personkilometer for regionbusser fra 2022. Tallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.

Ruters klimaregnskap

Ruter utvider utslippsrapporteringen

Fra og med 2022 utvider vi klimaregnskapet til å også inkludere utslipp fra produksjon av nytt materiell, altså nye busser, trikker, båter og andre kjøretøy. Vi etablerer også en tydeligere inndeling mellom direkte utslipp (scope 1), indirekte utslipp som følge av energibruk (scope 2) og andre indirekte utslipp av klimagasser (scope 3). Vi inkluderer nå også ytterligere klimagasser utover CO2 (omregnet til CO2e). Disse endringene er gjort for å sikre at rapporterer i henhold til føringene i Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollen).

Vi rapporterer våre utslipp i henhold til GHG-protokollens tilnærming for operasjonell kontroll. Som et administrasjonsselskap, utføres all vesentlig aktivitet av våre operatører. I og med at operatørene har en betydelig påvirkning i hvordan de ønsker å tilby sine tjenester, har vi ikke full operasjonell kontroll over denne aktiviteten. Utslipp fra operatørenes aktivitet defineres derfor som våre indirekte utslipp (scope 3).

Dette medfører at Ruter i praksis ikke har direkte utslipp (scope 1), og at scope 2 kun inkluderer administrasjonsselskapets forbruk av strøm og fjernvarme til våre kontorlokaler. Det er viktig å påpeke at dette er en ren regnskapsteknisk konsekvens, og at vi naturligvis tar ansvar for det samlede utslippsregnskapet, inkludert scope 3.

Under scope 3 finner vi de store utslippene i Ruters regi. Gitt vår organisasjonsform, så befinner disse utslippene seg i all hovedsak i GHG-protokollens kategori 1: «Kjøp av varer og tjenester». Av de øvrige 14 kategoriene er det kun forretningsreiser og ansattes pendling som relevante, da alt annet faller inn under kategori 1. Ansattes pendling vurderes likevel som ikke vesentlig da en kombinasjon av Ruters beliggenhet sentralt ved Jernbanetorget, samt fribilletter til ansatte, trolig gir en svært høy andel kollektivtrafikk, sykkel og gange. I lenken under kan du laste ned detaljert informasjon om klimagassutslipp, NOx-utslipp, energiforbruk, drivstofforbruk og kjørelengde for busser, båter, trikk og T-bane i Oslo og Viken/Akershus.

Utslipp fra verdikjeden

I 2022 har vi jobbet med å beregne utslipp fra produksjonen av nytt materiell – som trikker, T-banevogner, busser og båter. Dette er komplekst arbeid hvor det dessverre mangler standarder og gode utslippsfaktorer. Konsekvensen av denne umodenheten er at det vil være stor usikkerhet knyttet til presisjonen av de rapporterte tallene. Selv om estimatene er usikre mener vi likevel det er riktig å inkludere disse tallene i vårt utslippsregnskap: det synliggjør at vi har vesentlige utslipp knyttet til produksjon av driftsmateriellet og gir et godt utgangspunkt for å forstå helheten av våre indirekte utslipp.

I årene fremover vil vi arbeide med leverandørkjeden om å forbedre datagrunnlaget for å redusere usikkerheten.

En konsekvens av at vi nå inkluderer utslipp fra produksjon av materiell i vårt klimaregnskap er at det kan bli store variasjoner i Ruters samlede utslipp fra år til år, avhengig av hvor mye nytt materiell som er satt i drift i det enkelte året. Eksempelvis har 2022 vært et år hvor mye nytt materiell har blitt satt i drift, mens 2021 var et år hvor relativt lite nytt materiell ble satt i drift. I 2022 ble det følgende materiell satt i drift: 96 nye busser i område Oslo Sør, fire nye øybåter, 15 nye trikker og 162 nye minibusser til spesialskyss. Samlet gir dette 41 406 tonn CO2e i produksjonsutslipp for 2022, mens tilsvarende tall for 2021 var 4 412 tonn CO2e.

Ruters klimagassregnskap (305)1

Alle tall er i tonn CO2e

Scope 1 (305-1)201720182019202020212022
N/A000000
Totalt scope 1000000
 
Scope 2 (305-2)201720182019202020212022
Strøm ifm kontorbygg
Lokasjonsbasert568
Markedsbasert2250237269
Fjernvarme3555
Totalt scope 2 (lokasjonsbasert)101113
Totalt scope 2 (markedsbasert)255242274
 
Scope 3 (305-3)201720182019202020212022
Kat. 1: Kjøp av varer og tjenester
Busstjenester
Utslipp fra kjøring (TtW)35 44645 55634 86721 76516 26751 444
Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)13 35715 57315 33413 6065 58116 359
Utslipp fra kjørestrøm (norsk miks)5005879137251
Produksjon av busser419 0522 07084 45942 8612 39520 391
Båttjenester
Utslipp fra seiling (TtW)8 9837 4757 0434 4343 3383 105
Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)9881 0381 2441 105810770
Utslipp fra seilestrøm (norsk miks)5000445981
Produksjon av båter4004042022 0178 068
Trikketjenester
Utslipp fra kjøring (norsk miks)5,6242269413182240426
Produksjon av trikker4000006 405
T-banetjenester
Utslipp fra kjøring (norsk miks)5,61 2141 2441 7038271 2631 289
Produksjon av t-banevogner4000000
Spesialskyss
TT og aldersvennlig - kjøring77
TT og aldersvennlig - materiell8000001 715
Oppdragskjøring Viken - kjøring71 382
Oppdragskjøring Viken - materiell8001 440003 445
Kat. 6: Forretningsreiser
Flyreiser9119640
Reiser med bil10214422
Totalt scope 379 28473 345146 96985 10932 115115 180
 
201720182019202020212022
Totale utslipp (scope 1, 2 og 3) - lokasjonsbasert79 28473 345146 96985 11932 126115 193
Totale utslipp (scope 1, 2 og 3) - markedsbasert77 82871 832144 79584 23130 658113 408
 
Outside of scope201720182019202020212022
Biogene utslipp (tonn CO2e)36 23143 37651 04357 35667 94926 128

1 Metodiske endringer fra tidligere år (samtlige har hatt tilbakevirkende kraft): (1) For fossile drivstoff med innblanding av biodrivstoff er utslipp fra sistnevnte skilt ut som biogene utslipp. (2) Inkludert flere av våre indirekte utslipp, herunder produksjon av drivstoff, nytt materiell (kjøre- og fartøy) og kjørestrøm.
DEFRAs utslippsfaktorer er benyttet hvor ikke annet er spesifisert.
For celler som er tomme mangler vi data.

2 Ruter kjøper ikke opprinnelsesgaranti for strøm til kontordriften. NVEs utslippsfaktor for rest-miks benyttet, hvorav snitt 2019 – 2021 benyttet for 2022.
3 Celsios EPD for fjernvarme i Oslo (13g CO2e / kWh)
4 Grovt estimert basert på vekt og evt. batterikapasitet. Store utslipp henger sammen med oppstart av nye kontrakter og tilhørende mye nytt materiell.
5 Norsk strømmiks (lokasjonsbasert). NVE har ikke utslippsfaktorer for 2017, 2018 og 2022. Brukt snitt av 2019-2021 for disse årene. Denne strømmen har opprinnelsesgaranti og er utslippsfri i henhold til markedsbasert metode.
6 Ny metode for fordeling av strømforbruk mellom trikk og t-bane medfører økt forbruk for trikk og redusert forbruk for t-bane i 2022 sammenlignet med tidligere år.
7 Beregnet basert på planlagt kjøring.Beregnet basert på oppgitt energiforbruk for kjøretøyene.
8 Omfatter kun nye kjøretøy som kjører dedikert for Ruter. Kjøretøy fra oppdragskjøring er i bruk for aldersvennlig transport.
9 Basert på reiser bestilt gjennom Ruters reisebyrå. Data for 2019 og 2020 mangler.
10 Basert på utbetalt kjøregodtgjørelse. DEFRA-faktorer per km (dette er dog trolig for høyt gitt norsk elbilandel).

To Ruter øybåter på havet i solnedgang.

Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Ambisjon om utslippsfri drift innen:
2028
Innfrir i Oslo:
2023