Hopp til innhold
Reisende som venter på kollektivtransport på Jernbanetorget. Informasjon om smittervern står på sanntidsskilt.

Foto: Ruter As / Redink, Oda Hveem

Samarbeid om kollektivtrafikk for alle

Ruter har et stort nettverk som vi samarbeider med, for å utvikle transporttilbudet i tråd med folks behov. Vi tar ansvar for at det skjer på en ansvarlig måte og med et fotavtrykk som jorden vår tåler.

Hvorfor er temaet vesentlig?

For å nå Ruters visjon om bærekraftig bevegelsesfrihet er vi avhengige av samarbeid med andre aktører. Ruter kan også påvirke og hjelpe andre aktører med å levere mer bærekraftig mobilitet – for eksempel gjennom samarbeid om konkrete tiltak, deling av erfaringer og etablering av beste praksis i bransjen.

Rapporteringsindikatorer

Ruter rapporterer ikke på indikator for samarbeid med andre.

Ruter skal levere på de samferdsels- og klimapolitiske målene som Oslo kommune og Viken fylkeskommune har satt for kollektivtrafikken. De bygger på nasjonale mål for å redusere klimautslipp. Vårt samfunnsoppdrag er at vi skal gjøre kollektivtilbudet attraktivt nok til at flere så ofte de kan velger å reise med kollektivtransport fremfor å kjøre egen bil.

Vi har som mål å utvikle nye tjenester og produkter som gjør det enklere for alle innbyggere å reise og ta del i samfunnet. Da må vi følge med på trendene, kunne snu oss raskt og jobbe smidig. Vi utvikler tilbudet sammen med kundene, ved å lytte, teste, lære og forbedre. Det gir oss økt fleksibilitet og mulighet til å justere i tråd med at behovene endrer seg. Dette er måten vi jobber med digital tjenesteutvikling.

«Det er innbyggerne som eier oss, og vi må hele tiden lytte og lære for å levere i tråd med deres forventninger.»

Vi er avhengig av folks tillit

For å lykkes med samfunnsoppdraget vårt er vi avhengig av å ha tillit blant alle som har en relasjon til oss. Det er kundene vi er til for. De må kunne stole på at vi forvalter dataene de gir oss tilgang til og at de får verdi for pengene. Vår oppgave er å utvikle et tilbud som gjør det mulig å reise så uanstrengt som mulig og samtidig gir et bærekraftig samfunn over tid.

Det er ikke en oppgave vi løser alene. Transportsystemet i hovedstadsregionen er som et puslespill, med mange aktører som har ansvar for sin del. Alle er gjensidig avhengig av hverandre for å løse oppgaven. Det krever tett samhandling, felles forståelse for det samlede oppdraget og respekt for hverandres ansvarsområder.

Her har Ruter en koordinerende rolle. Vi planlegger tilbudet, mens våre faste partnere og operatører skal kjøre basert på riktige rutedata som de får fra oss. Kundene reiser med utgangspunkt i informasjonen de får i app, på skjermer og på holdeplasser. Det krever godt samarbeid.

Summen av alt vi gjør i fellesskap påvirker oppfatningen folk har av oss. Tilliten til Ruter svekket seg noe i løpet av pandemien. Den skal vi styrke gjennom tilbudsutvikling og med tjenesteutvikling i Ruter-appen.

«Kollektivtrafikknettet består av mange hundre tusen puslespillbrikker som skal pusles sammen slik at tilbudet fungerer hver dag.»

Utvikling i omdømmeskår

Ruters interessenter er ansatte, kunder, eiere og politikere, myndigheter, kommuner, bydeler, institusjoner, interesseorganisasjoner, media, forskningsmiljøer, private, offentlige og internasjonale samarbeidsfora, leverandører, og operatører og samarbeidspartnere.

Tett dialog med myndighetene for å sikre rammebetingelser og nå mål

Sammen med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har vi helt siden 2020 jobbet med Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Viken fylkeskommune, for å sikre kollektivbransjens økonomiske rammebetingelser. Det har også vært viktig i 2022, på vei ut av pandemien. I mai signerte Oslo kommune og Viken fylkeskommune ny tilleggsavtale til Oslopakke 3-avtalen. Ruter hadde gitt innspill i forkant. Det var enighet om at det var behov for å øke bompengefinansieringen for å bedre konkurransevilkårene for kollektivtransporten.

Vi har bidratt med løpende innsikt om reisetall og trender, inkludert utviklingen i bilens rolle i et transportsystem i endring. Ruter gir høringsinnspill både nasjonalt og lokalt. Ruter følger opp eiernes mål og rammer for selskapets virksomhet gjennom vedtekter, eierstrategi og generalforsamlingsvedtak. Det er løpende dialog i tråd med god eierstyring og selskapsledelse.

Vi spiller en sentral rolle i arbeidet for å nå Oslos klimastrategi, om å bli en klimatilpasset nullutslippsby. Gjennom elektrifisering av kollektivtransporten i Oslo i løpet av 2023 og resten av Ruterområdet i løpet av 2028, legger vi et solid grunnlag.

Vi skal fremme et seriøst og anstendig arbeidsliv som offentlig eid innkjøper, og det har vi gjort ved å etterleve Oslomodellen og Vikenmodellen. Vi bidrar også til at eierne når sine mål om null drepte og hardt skadde i trafikken. Det gjør vi blant annet gjennom bussanbudene, der vi har stilt strengere krav enn det lovgivningen krever til sikkerhetsstandarden for bussene. Det er også er viktig for sjåførenes arbeidshverdag.

Styrket dialog med lokale beslutningstakere

Når vi utvikler rutetilbudet og gjennomfører endringer som påvirker folks hverdag, er det viktig for oss å ha dialog med de lokale beslutningstakerne og veimyndigheter. Både bydelene i Oslo og kommuner i Akershusdelen av Viken er interessenter vi har dialog med i forkant av endringer. Lokale velforeninger og interessegrupper blir også tatt med på råd.

Avhengig av omfanget på endringer gir vi høringsinnspill til lokale saker som påvirker kollektivtransporten. Vi inviterer til dialog for å få høringsinnspill på egne forslag og vi takker ja til lokale møter for å utveksle erfaringer og synspunkter.

I forbindelse med de store bussanbudene vi gjennomfører, har vi dialog om rutetilbudet som er skissert, for å få innspill i forkant. Sommeren 2022 ble bussanbud for Indre by og Oslo nordøst tildelt. Tilbudet i Kværnerbyen blir endret i april 2023, når Indre by-anbudet har oppstart. Det skjer etter et medvirkningsløp med beboerne og bydelspolitikere, som startet allerede i 2021.

Ny busskontrakt for Oslo nordøst har oppstart i desember 2023. Gjennom høsten 2022 har det pågått dialog med bydelene i Groruddalen for å få innspill til rutetilbudet i forkant. Media får også tilgang til dokumentasjonen, og spiller en rolle i å formidle tilbudsendringene til leserne.

Å gi kundene et raskt og pålitelig tilbud er blant de viktigste faktorene for å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv. Helt siden 2013 har vi jobbet med prosjektet Kraftfulle fremkommelighetstiltak (KFT) i Oslo sammen med Bymiljøetaten og Sporveien. Prosjektet har identifisert utfordringer for kollektivtrafikken og gjennomført mer enn 80 tiltak for å gi kortere reisetid og økt forutsigbarhet for buss og trikk i Oslo. En av suksessfaktorene til KFT er det gode samarbeidet mellom partene. Ruter og Sporveien har definert behovene og Bymiljøetaten har gjennomført tiltakene som veieier.

Siden Ruter har overtatt ansvaret for tilrettelagt transport (TT) har vi jevnlig dialog med bydelene, som er ansvarlig for finansiering og tildeler retten til å få reise med TT.

Mor og datter leier mes de går opp en gressbakke. En rød Ruter bybuss kjører i bakgrunnen.

Foto: Ruter As / Redink, Hampus Lundgren

Faste partnere, operatører og samarbeidspartnere

  • For trikk og T-bane i Oslo er driften satt ut til våre faste kontraktspartnere Sporveien T-banen As og Sporveien Trikken As.
  • Ruter samarbeider med både Sporveien, Bane Nor, Statens Vegvesen og Bymiljøetaten om infrastruktur.
  • Kjøring med storbuss er anbudsutsatt, og operatørene som kjørte på oppdrag for Ruter i 2022 har vunnet anbudskonkurransene som dekker Ruters ansvarsområde i Oslo og Viken. Ruter har kontrakt med Nobina As, Connect Bus As, Vy Buss As og Unibuss As.
  • Båtrutene er også satt ut på anbud.
  • Norled As er operatør på Nesoddsambandet og hurtigbåtene som kjører fra Oslo til Lysaker, til Vollen/Slemmestad og til Drøbak/Son.
  • Boreal er operatør av båtene som kjører til øyene i Indre Oslofjord. Båtene ble satt inn fortløpende i drift i 2022, og er elektriske og universelt utformede båter.
  • Ruter og Jernbanedirektoratet har en avtale om rute-, pris- og billettsamarbeid. Formålet med avtalen er å gi kollektivkundene mulighet til å reise sømløst på alle transportmidler i avtaleområdet, og sikre helhetlige og kundevennlige løsninger knyttet til billetter, priser, markedsinformasjon og rutetilbud.
  • Lokaltog kjøres av Vy, som har et prissamarbeid med Ruter i Oslo og Akershus.
  • Ruter har også et prissamarbeid med Flybussen til OSL Gardermoen.
  • Ruter har ansvar for å planlegge og organisere skoletransporten i det tidligere Akershus på vegne av Viken fylkeskommune.
  • Skoleskyss er satt ut på anbud.
  • Skoleskyss tilbys som del av det ordinære buss- og togtilbudet, som egne skolelinjer eller som spesialskyss med minibuss eller drosje.
  • Ruter har hatt ansvaret for tilrettelagt transport i Oslo i 2022. Hensikten med å overta tjenesten har vært å utvikle tilbudet som del av bestillingstransporten vi tilbyr, for å gi et tilrettelagt tilbud til flere.
  • Ruter overtok bestilleransvaret og kjørekontor for tilrettelagt transport i Oslo 1. juli 2022. Det var nye tjenester og IT-systemer som ble tatt i bruk, som satte kundesenteret vårt på prøve på grunn av stor pågang fra mange kunder
  • 1. oktober 2022 var det kontraktsoppstart for spesialbiltjenesten. Minibuss 24-7 og Oslo Taxibuss kom inn som nye operatører, og det har vært en krevende overgang. Det har vært tett samarbeid for å løse driftsutfordringer som gikk utover sårbare kunder som er helt avhengig av tilrettelagt transport.
  • Fagansvaret for TT ble overført fra byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS) til byrådsavdeling for arbeid, integrering og sosiale tjenester (AIS) på slutten av 2022. Vi fikk en ny byråd og har sendt over rapporter og igangsatt møteserie for å holde AIS oppdatert om drift.
  • Bydelene har spilt en viktig rolle i driften av TT, da de innvilger TT-kort. Vi har hatt månedlige samarbeidsmøter med saksbehandlerne for TT i hver bydel i Oslo.
  • Vi har holdt jevnlige møter med Brukerrådet for TT for å holde dem informert og få innspill til utvikling av tjenesten. Her deltar representanter for organisasjoner og brukere av TT.
  • Vi har direkte kontakt med kunder, pårørende, institusjoner og Norges Handikapforbund, som har vært viktige støttespillere for å få til forbedringer.
  • Ruter har ansvaret for aldersvennlig transport i Oslo, som er en bestillingsbasert tjeneste for eldre over 67 år. Hensikten har vært å gjøre kollektivtilbudet mer tilgjengelig og tilpasset ulike behov.
  • Ruter har i 2022 tilbudt kjøring med rosa busser i bydelene Nordre Aker, Sagene, Vestre Aker, Ullern, Alna og Bjerke i Oslo. Tilbudet har svært høy kundetilfredshet, og det ble besluttet at tilbudet også skal utvides til bydel Østensjø i 2023.
  • Det har vært et tett samarbeid med flere kommuner i Viken om bestillingstransport. I 2022 var dette et tilbud i Lommedalen i Bærum, i Aurskog-Høland, på Fjellhamar i Lørenskog, på Fet, i Sørum, Ullensaker, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Nordre Follo, Vestby og Ås.
  • Det har blitt testet ut ulike bestillingstjenester i Nes, som del av det Internasjonale forskningsprosjektet Response. Vi har samarbeidet med andre aktører innen kollektivtransport og utdanningsinstitusjoner i flere europeiske land, for å utvikle bærekraftige transporttjenester til spredtbygde områder. Piloten ble avsluttet sommeren 2022, og mottagelsen var god både blant kundene og i Nes kommune.
  • Ruter har i 2022 fortsatt med pilotering og skalering av sykkel og mikromobilitet som del av det totale mobilitetstilbudet. Det har pågått samarbeid med kommunene Ski, Bærum, Asker og Lørenskog.
  • I 2022 har samarbeidet med flere mikromobilitetsaktører blitt utvidet, og vi signerte avtaler med Tier, Voi og Bolt om å integrere elsparkesyler i Ruter-appen. Det gjør oss i stand til å fortsette å utforske mulighetene som ligger i mikromobilitet som first/last-mile til kollektivtransport.
  • Samarbeidet med Viken kollektivterminaler (VKT)er viktig for oss, for å gi kundene en helhetlig god reiseopplevelse. VKT er ansvarlig for Oslo Bussterminal og Aker Brygge fergeterminal for Nesoddfergen. VKT har også ansvar for 2230 bussholdeplasser inkludert terminalene langs fylkesveiene i Akershus.
  • Selvkjørende kollektivtransport har vært viktig for oss å teste ut gjennom flere år. I 2022 tok vi testen et steg videre med forberedelser av Groruddalspiloten. Her skal vi teste bruk av selvkjørende biler når vi skal hente folk. Prosjektet har fått EU-støtte, og en rekke aktører er involvert i dette innovative prosjektet.
  • Sentrale finansieringskilder i prosjektet er Enova, Ultimo, Upper, Move21.
  • Operatører er Holo og deres underleverandør Mobileye.
  • Sammen med offentlige og private samarbeidspartnere har vi testet mobilitetspunkt som konsept på Filipstad og i Ski. Der har vi samlet ulike mobilitetstjenester for å gi de reisende et utvidet og heldekkende tilbud til å komme seg rundt.
  • Vi samarbeider med MoveAbout, BikeFixx, Posten/Bring, Rene Sykler og Tier.

Dialog med markedet og sentrale samarbeidsfora

  • Ruter omfattes av lov om offentlig anskaffelser. Alle innkjøp gjøres gjennom anbudskonkurranser, og anbudene blir utlyst via EU-Supply og på Doffin.
  • I forkant av større anskaffelser har vi dialog med operatører og leverandører i markedet gjennom dialogkonferanser.
  • Vi gjennomfører også markedsundersøkelser, såkalte Request for Information (RFI) i forbindelse med innføring av ny teknologi eller løsninger.
  • Dialogen med våre faste kontraktspartnere og operatører er tett, og vi har tett oppfølging av både operativ drift og leveranser. Vi har regelmessige møter i Operatør og partnerforum, der våre faste kontraktspartnere, operatører og samarbeidspartnere er invitert. Der deler vi innsikt og erfaringer som er viktige for bransjen. I 2022 har vi blant annet jobbet med sjåføropplæring sammen med bussoperatørene, som et felles prosjekt.
  • Vi gjorde nødvendige forberedelser slik at vi var forberedt når åpenhetsloven trådte i kraft 1.7.2022.
  • Vi har arbeidet med anskaffelsesstrategien vår for å ivareta miljøkrav og livssyklusanalyser, inkludert aktsomhetsvurderinger.

Dialog med media

  • Ruter er underlagt offentlighetsloven og åpenhetsloven, og vi tilstreber å være åpne og tilgjengelige i alt vi gjør.
  • Ruter har til enhver tid medias søkelys på seg, og uttalelser fra Ruter vekker som regel interesse blant interessentene våre. Det er vi rigget for å håndtere gjennom pressevaktordning.
  • Mediepågangen har vært stor i 2022, både lokalt, regionalt og nasjonalt.
  • Kollektivtrafikkens finansielle utfordringer og nye reisevaner etter pandemien har vært i medias søkelys i 2022.
  • Vi har vært tilgjengelige for media og andre aktører, som har fulgt utviklingen tett. Vi har bidratt med løpende innsikt om reisetall og trender, og de har vært et sentralt grunnlag i samfunnsdebatten som har pågått.

Prosjekter med medvirkning i fokus

  • Ruter-appen, som vi lanserte i juni 2021, er helt sentral når vi utvikler nye tjenester for å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. Vi forsøker å gjøre det enklere å planlegge og betale for reisen.
  • I dette arbeidet er det helt avgjørende med kundeinvolvering, og det er lagt opp til brukertester, spørreundersøkelser og eget område for tilbakemelding i appen. Alt vi gjør blir testet sammen med kundene våre, og vi tilpasser kontinuerlig på bakgrunn av hva de forteller oss.
  • Å innlemme nye tjenester og funksjonalitet i Ruter-appen krever samarbeid med stadig nye aktører. Det er gjennomført pilotprosjekt for kjøp og betaling av elsparkesykler og sykler direkte i Ruter-appen. Det har vært et samarbeid med Oslo kommune knyttet til regulering, avtaleinngåelse med både Oslo Bysykkel, og elsparkesykkelaktørene Tier, Bolt og Voi.
  • Pilotprosjektet Reis har til hensikt å utvikle mer fleksible billetter. Piloten er blitt utvidet med flere testbrukere. Vi har brukt Reis til å teste hvordan lavere pris på periodebilletten påvirket reiseaktiviteten. Oslo kommune finansierte en billettkampanje før jul. Testen løftet viktige problemstillinger knyttet til differensiering av tjenester. Responsen fra kundene ga oss verdifull læring som vi tar med oss i det kontinuerlige utviklingsarbeidet med Ruter-appen og andre betalingsløsninger.
  • Ruter har høsten 2022 deltatt i Datatilsynets regulatoriske sandkasse for kunstig intelligens. I dette prosjektet har vi diskutert problemstillinger knyttet til GDPR og bruk av kunstig intelligens i Ruter-appen. Det er en forutsetning at vi gjør det på en ansvarlig måte, som ivaretar kundens personvern og rettigheter i henhold til GDPR-regler. Deltagelsen har gitt oss kunnskap og mulighet til å delta i en viktig samfunnsdiskusjon.

Les mer om fremtidens digitale kundeopplevelse

  • I 2022 har vi samarbeidet tett med Norges Handikapforbund om prosjektet Bærekraftig bevegelsesfrihet for alle (BBFA), som startet i 2021.
  • BBFA handler om at kollektivtrafikken skal være for alle og at Ruter har satt som mål å bidra til mindre ulikhet i samfunnet. For å klare det må vi endre oss.
  • Alle enheter har jobbet med mål og tiltak som skal bidra til at vi tenker alle i alt vi gjør.
  • Ansatte, styre, eiere, operatører og sjåfører har deltatt på kurset som har fått navnet «Mind the Gap» for å øke bevisstheten og få lære i praksis av «funkiscoacher».
  • Sjåføropplæringen er også endret i lys av denne kompetansehevingen.
  • Interessen for Ruters tilnærming gjennom BBFA-prosjektet og «Mind the Gap» har vært stor, og vi har delt vår erfaring på en rekke arenaer og i media.
  • Ruter har jevnlige, faste samarbeidsmøter med brukerorganisasjonene.

Les mer om bærekraftig bevegelsesfrihet for alle.

  • Sporveien er ansvarlig for Trikkeprogrammet, der Ruter er med som samarbeidspartner. Helt siden 2015 har vi jobbet sammen for å finne de beste løsningene for utforming av de nye trikkene. I 2022 ble de første universelt utformede trikkene satt i drift, og stadig flere nye trikker preger bybildet.
  • Disse trikkene er et bevis på at nøkkelen til gode løsninger for alle ligger i medvirkning. Norges Handikapforbund har vært en sentral bidragsyter i dette innovative arbeidet som egentlig handler om å utvikle en mer tilgjengelig og likeverdig verden.
  • Det er jobbet med Ruter-appen parallelt for å gi kundene mulighet til å sjekke om trikken og holdeplassen er universelt utformet. I 2022 kom det på plass sanntidsvisning av om trikken har lavt gulv og hvordan tilgjengeligheten på holdeplassen er. Det er mulig å se avstand, høydeforskjell, trapper, ramper og ledelinjer.
«Medvirkning er nøkkelen til å frigjøre alle de gode ideene, som kan bidra til å skape et samfunn der alle kan delta på lik linje. »

De ansatte er våre viktigste ambassadører

  • Ruter ønsker å være en attraktiv arbeidsplass, og det pågår ulike prosesser som skal bidra til at det oppleves som meningsfullt å være ansatt i Ruter. Det er viktig at den enkelte medarbeider har et avklart ansvar, vet hva som forventes og har mulighet til å utvikle seg og sin kompetanse.
  • Vi har jobbet med aktivitetsbaserte arbeidsplasser og høyere grad av tilstedeværelse etter at pandemirestriksjonene opphørte.
  • Rekruttering, omstilling og arbeidsmiljø er på agendaen og det jobbes med kompetanseutvikling og lederutvikling.

Foreninger, nettverk og samarbeidsfora

  • Ruter samarbeider tett med Kollektivtrafikkforeningen, og Ruters administrerende direktør sitter i styret. Flere fra Ruter bidrar i det faglige arbeidet. Siden Ruter er største aktør, har Ruter bidratt, sammen med administrasjon og styreleder i foreningen, for å sikre bransjen rammebetingelser i lys av pandemien. Ruter bidro med flere innlegg på den årlige kollektivkonferansen og på Arendalskonferansen.
  • Ruters administrerende direktør har sittet i styret og leder arbeidsgruppen «Transport og mobilitet» med deltagere fra sentrale Skift-bedrifter. Ruter er også representert i strategi- og kommunikasjonsgruppen til Skift.
  • Ruter er medeier og administrerende direktør sitter i styret.
  • Ruters ansatte har tilgang til læringsmoduler fra digital Norway.
  • Ruters administrerende direktør er styreleder
  • Ruter er medlem, og de ansatte har anledning til å delta på medlemsmøter for å få faglig innsikt.
  • Ruter er partner og deltar på medlemsmøtene i Oslo kommunes forum.
  • Ruter har vært medlem siden 2020, og det er et viktig forum i vårt arbeid med å sikre anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden.
  • Ruter bidrar i ulike komiteer og policy-arbeid
  • Ruter følger med på og bidrar innenfor områder som offentlige anskaffelser, juridiske problemstillinger og utviklingen mot bærekraftig mobilitet i byregionene.
  • BEST er et internasjonalt nettverk av organisasjoner for offentlig transport som har som hovedmål å øke populariteten til offentlig transport i europeiske byområder.
  • Ruter deltar sammen med SL (Stockholm), HSL (Helsinki), Movia (København), MRDH (Rotterdam / Haag), TPG (Geneva), Turku og Tampere (Finland), Skyss (Bergen) og AtB (Trondheim).
  • BEST gjennomfører årlig BEST-seminar og kvartalsvise workshops om sentrale prosjekter.
  • BEST har en årlig undersøkelse basert på svar fra innbyggerne i medlemsorganisasjonene om deres tilfredshet med ulike aspekter ved offentlig transport.