Hopp til innhold
Elbusser står parkert på rekke mens de lader

Foto: Connect Bus /Pixel & Co, Nicki Twang

Utslippsfri med nye kontrakter

Nye busskontrakter for Oslo Øst vil gjøre at Oslo får utslippsfri kollektivtrafikk innen utgangen av 2023, som den første hovedstaden i verden. Et eksempel på hvordan Ruter aktivt bruker innkjøpsmakten for å skape endring.

Stor offentlig anskaffer

Ruter gjør anskaffelser for i underkant av 10 milliarder kroner årlig. Variasjonene mellom ulike typer anskaffelser og kontrakter er stor, og vi skiller mellom:

  • Transportørkontrakter: Buss, spesialtransport, trikk, T-bane og båt
  • Prissamarbeid: For eksempel Vy-tog og flybuss
  • Administrative kontrakter: For eksempel IT, billettkontroll, konsulenter, kontorutstyr og piloter nye mobilitetsformer

Transportørkontraktene og prissamarbeidet utgjør rundt 9 milliarder kroner. Kontrakter og avtaler inngås gjennom konkurranser og direkte kjøp. Anskaffelser gjennomføres etter Ruters anskaffelsesstrategi – Bærekraftig bevegelsesfrihet. Prosessen for inngåelse av kontrakter og avtaler er regulert ut fra lover, forskrifter og internt regelverk.

Dagens buss-, båt-, og spesialtransportkontrakter er konkurranseutsatt og i hovedsak bruttokontrakter. Dette innebærer at kontraktene godtgjøres for gjennomført produksjon og kapitalkostnader på materiell. I tillegg er det knyttet kvalitets- og inntektsincitament på inntil 10% av kontraktens verdi.

Årlige anskaffelser i Ruter:
0
milliarder kroner

Transportørkontraktene og prissamarbeidet utgjør rundt 9 milliarder kroner

Nye kontrakter for Oslo nordøst og sørøst

I juni 2022 tildelte Ruter kontrakter for busstjenester for sin bytrafikk for ruteområdene Oslo nordøst og Oslo sørøst, med oppstart desember 2023, til henholdsvis Unibuss og Nobina.

Ved oppstart av disse kontraktene vil det komme 137 nye elektriske busser hvor trafikksikkerheten på materiellet er høy. Alle bussene tilfredsstiller de siste EU-kravene knyttet sikkerhet, og er utstyrt med flere aktive sikkerhetssystemer som gir høyere sikkerhet for både fører, passasjerer og andre trafikanter. Bussene er også utstyrt med motoriserte rullestolramper.

Kontraktene har en samlet kontraktsverdi over 12 år på rundt 5,4 milliarder kroner.

Sikkerhet står i høysetet ved valg av bussmateriell.

Hurtigbåtene blir elektriske

Ruters hurtigbåtdrift blir utslippsfri fra juli 2024. Det skjer som følge av at Ruter inngikk en endringsordre med Norled i august 2022. Dagens hurtigbåter MS Baronen og MS Baronessen skal bygges om fra dieseldrift til batterielektrisk drift. Med dem blir samtlige Ruterbåter utslippsfrie fra 2024.

Mennesker står i kø for å gå ombord på en Ruter øybåt en sommerdag.

Foto: Ruter As/ Redink, Fartein Rudjord

«Dette er et viktig skritt for å gjøre kollektivtransport på fjorden utslippsfri. I tillegg er det et innovasjonsprosjekt der vi vil være første ute med en slik løsning.»

Samarbeidsavtaler

Kontrakter for drift av T-bane og trikk er ikke konkurranseutsatt. Sporveien tildeles disse kontraktene direkte i henhold til en målbasert avtalemodell. Avtalen inkluderer infrastrukturen og bygger på felles mål, suksessfaktorer og styringsindikatorer som systematisk følges opp.

Ruter inngår også avtaler om billettsamarbeid, for å tilby kundene en kollektiv reisemulighet i områder hvor Ruter ikke har etablert et eget tilbud. I disse områdene inngås det avtaler om bruk av Ruters priser og billetter med bussoperatører som allerede har kommersielle busslinjer i området.

For å sikre at kundene kan reise sømløst i hele Ruters område inkludert med tog, har Ruter en samarbeidsavtale med Vy. En samarbeidsavtale som innebærer at reisende på buss, trikk, T-bane, båt og tog reiser på Ruters priser og billetter i Oslo og Akershus.

Avtalen med Vy innebærer at inntektene blir fordelt etter hvilke selskap reisen blir gjennomført med. Vy blir i tillegg kompensert for differansen mellom Ruters priser og Vys nasjonale priser.

«Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Med utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av jobben gjort. De nye elbussene i Oslo øst betyr renere lokal luft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp.»
Sirin Stav foran en elektrisk Ruter bybuss.

Foto: Ruter As / Henrik Morsund Steinshamn

AvtalenavnOperatørÅrlig kontraktsverdi 2022KontraktsperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
RuterRegion
Busstjenester Vestby 2015NobinaNOK 44 657 01321.06.201528.06.20250 år
Busstjenester Follo og Østensjø 2015 ruteområde DrøbakConnect BusNOK 106 557 93221.06.201528.06.20250 år
Busstjenester Follo og Østensjø 2015 ruteområde SkiNobinaNOK 131 904 11321.06.201528.06.20250 år
Busstjenester Follo og Østensjø 2015 ruterområde NesoddenNobinaNOK 82 241 75321.06.201528.06.20250 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 1 (Nittedal og Lørenskog)Connect BusNOK 285 154 63429.06.201926.06.20273 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 2 (Lillestrøm, Sørum og Fet)NobinaNOK 391 301 94729.06.201926.06.20273 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 3 (Aurskog/Høland)Vy BussNOK 82 944 71829.06.201926.06.20273 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 4 (Eidsvoll og Årnes)Vy BussNOK 170 869 58329.06.201926.06.20273 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 5 (Gjerdrum og NannestadVy BussNOK 146 778 69729.06.201926.06.20273 år
Busstjenester - Romerike 2019 - Ruteområde 6 (Enebakk)Vy BussNOK 75 393 83429.06.201926.06.20273 år
Busstjenester Ruters vestregion 2020 - Ruteområde 1 (Vestre Aker og Østre Bærum)UnibussNOK 186 885 44028.06.202027.06.20283 år
Busstjenester Ruters vestregion 2020 - Ruteområde 2 (Lommedalen og Vestre Bærum)UnibussNOK 232 620 79828.06.202027.06.20283 år
Busstjenester Ruters vestregion 2020 - Ruteområde 3 (Asker)Vy BussNOK 238 898 54428.06.202027.06.20283 år
RuterBy
Busstjenester Oslo vest 2012NobinaNOK 339 600 00007.10.201215.04.20230 år
Busstjenester Indre by 2017UnibussNOK 450 600 00002.04.201715.04.20230 år
Busstjenester Linje 25 2017NobinaNOK 75 500 00002.04.201715.04.20230 år
Busstjenester Oslo nord-øst 2013Connect BusNOK 192 900 00005.10.201409.12.20230 år
Busstjenester Follo Follo og Østensjø 2015 ruteområde ØstensjøUnibussNOK 267 700 00016.08.201515.12.20231,7 år
Transporttjenester Oslo sør 2021Connect BusNOK 316 600 00009.01.202204.10.20312 år
AvtalenavnOperatørÅrlig kontrakts­verdi 2022KontraktsperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
Beredskapsbusser 2017UnibussNOK 10 200 00001.09.201731.08.20223 år
Innsatsbusser 2020 (pakke A+B)UnibussNOK 12 200 00009.11.202008.11.20222 år
Innsatsbusser 2020 (pakke C)Schau's Buss ASNOK 1 400 00009.11.202008.11.20222 år
Rammeavtale busstjenester 2020FlereNOK 1 800 00001.09.202001.09.20235 år
AvtalenavnOperatørÅrlig kontraktsverdi 2022KontraktsperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
Minibusstjenester Område vestConnect BusNOK 14 796 00001.08.201931.07.20250 år
Minibusstjenester Område vestOslo TaxibussNOK 29 764 0004367831.07.20250 år
Minibusstjenester Område vestMinibuss 24-7NOK 52 538 00001.08.201931.07.20250 år
Resttransporttjenester Rrike, Asker, Bærum og Timesinn. Biler i N.RrikeHurum & Røyken taxiNOK 10 695 00001.08.201931.07.20230 år
Resttransporttjenester Rrike, Asker, Bærum og Timesinn. Biler i N.RrikeTaxus AkershusNOK 44 447 00001.08.201931.07.20230 år
Resttransporttjenester Rrike, Asker, Bærum og Timesinn. Biler i N.RrikeTaxi RomerikeNOK 15 626 00001.08.201931.01.20230,5 år
Spesialbil TT-tjenesten Oslo 2021 (kort)Go'e BussaNOK 35 000 00001.08.202130.09.20220 år
Spesialbil TT-tjenesten Oslo 2021 (kort)Oslo TaxibussNOK 51 000 00001.08.202130.09.20220 år
Forhåndsbestilt drosje TT-tjenesten Oslo 2022 (deloppdrag A)NorgestaxiNOK 16 180 00010.01.202231.07.20253 år
Forhåndsbestilt drosje TT-tjenesten Oslo 2022 (deloppdrag B)Oslo TaxiNOK 16 808 00010.01.202231.07.20253 år
Fritidsreiser drosje TT-tjenesten Oslo 2022Follo TaxiNOK 65 00010.01.202201.07.20253 år
Fritidsreiser drosje TT-tjenesten Oslo 2022Norgestaxi ØstNOK 6 493 00010.01.202201.07.20253 år
Fritidsreiser drosje TT-tjenesten Oslo 2022Oslo TaxiNOK 139 398 00010.01.202201.07.20253 år
Direktebestilt drosje TT-tjenesten Oslo 2022Oslo TaxiNOK 36 503 00010.01.202201.07.20253 år
Follo minibuss- og personbiltjenester 2022 (deloppdrag A)Unibuss TurNOK 5 000 00001.08.202231.07.20273 år
Follo minibuss- og personbiltjenester 2022 (deloppdrag B, C, D, E, F)Oslo TaxibussNOK 52 500 00001.08.202231.07.20273 år
Resttransport Follo i kombinasjon med Enerett 2022 (deloppdrag C)Follo TaxiNOK 3 244 80018.08.202217.08.20243 år
Resttransport Follo i kombinasjon med Enerett 2022 (deloppdrag A og B)Ski TaxiNOK 4 083 80018.08.202217.08.20243 år
Minibuss- og personbiltjenester TT-tjenesten Oslo 2022 (lang) (deloppdrag A, B, C)Minibuss 24-7NOK 69 320 00001.10.202231.07.20262 år
Minibuss- og personbiltjenester TT-tjenesten Oslo 2022 (lang) (deloppdrag D)Oslo TaxibussNOK 6 220 00001.10.202231.07.20262 år
AvtalenavnOperatørÅrlig kontraktsverdi 2022KontraktsperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
Båttjenester Oslo - Nesodden (B10)NorledNOK 127 719 00001.07.200930.06.20340 år
Båttjenester Oslo - Vollen (B20)NorledNOK 19 471 00001.07.200930.06.20340 år
Båttjenester Oslo - Nesodden vestside (B11, B21, B22)NorledNOK 28 775 00001.07.200930.06.20340 år
Båttjenester Indre Oslofjord 2021Boreal SjøNOK 57 800 00001.11.202130.06.203410,3 år
AvtalenavnOperatørÅrlig kontraktsverdi 2022KontraktsperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
Hovedavtale T-banenSporveien T-banen ASNOK 1 965 800 00001.01.202131.12.20240 år
Hovedavtale TrikkenSporveien Trikken ASNOK 1 088 300 00001.01.202131.12.20240 år
AvtalenavnOperatørÅrlig kontraktsverdi 2022AvtaleperiodeOpsjoner
gjenst. år
OppstartAvsluttes
Tog (Hovedavtale - ny direktekjøpsavtale)JernbanedirektoratetNOK -11.12.202210.12.20230 år
Tog (Samarbeids- og inntektsfordelingsavtale - ny direktekjøpsavtale)Vygruppen ASNOK -11.12.202210.12.20230 år
Tog (Samarbeids- og inntektsfordelingsavtale - ny direktekjøpsavtale)Vy Gjøvikbanen ASNOK -11.12.202210.12.20230 år
Tog (Hovedavtale - ny direktekjøpsavtale)JernbanedirektoratetNOK -11.12.202331.12.20990 år
Tog (Samarbeids- og inntektsfordelingsavtale - ny direktekjøpsavtale)Vygruppen ASNOK -11.12.202331.12.20990 år
Tog (Samarbeids- og inntektsfordelingsavtale - ny direktekjøpsavtale)Vy Gjøvikbanen ASNOK -11.12.202331.12.20990 år
AvtalenavnAvtalepartÅrlig kontraktsverdi ved signeringAvtaleperiodeMulig for­lengelse i år
OppstartAvsluttes
Fritidsreiser drosje TT-tjenesten Oslo 2022Scandinavian TaxiNOK -10.01.202301.07.20253 år
Transporttjenester Indre by 2023 - Ruteområde 1 (nord-sør)UnibussNOK -16.04.202323.04.20334 år
Tranporttjenester Indre by 2023 - Ruteområde 2 (øst-vest)UnibussNOK -16.04.202323.04.20334 år
Transporttjenester Indre by 2023 - Ruteområde 1 (nord-sør)UnibussNOK -16.04.202323.04.20334 år
Tranporttjenester Indre by 2023 - Ruteområde 2 (øst-vest)UnibussNOK -16.04.202323.04.20334 år
Transporttjenester Oslo øst 2023 -Ruteområde 1UnibussNOK -10.12.202310.12.20332 år
Transporttjenester Oslo øst 2023 -Ruteområde 2NobinaNOK -10.12.202310.12.20332 år
Fritidsreiser drosje TT-tjenesten Oslo 2022Scandinavian TaxiNOK -10.01.202301.07.20253 år
Resttransport Romerike, Asker og Bærum med Enerett 2023 (deloppdrag D)Aurskog-Høland og Sørum Taxi ASNOK 9 325 00001.02.202301.02.20253 år
Resttransport Romerike, Asker og Bærum med Enerett 2023 (deloppdrag E)Øvre Romerike Taxi ASNOK 28 266 00001.02.202301.02.20253 år
Fritidsreiser i Drosje TT-tjenesten OsloChristiania TaxiNOK -01.03.202301.07.20271 år
Resttransport Romerike, Asker og Bærum med Enerett 2023 (deloppdrag A, B og C)Taxus AkershusNOK 38 820 00001.08.202301.08.20253 år