Ny tilleggsavtale til Oslopakke 3
I mai 2022 signerte Oslo kommune og Viken fylkeskommune ny tilleggsavtale til Oslopakke 3. Det var enighet om behovet for å øke bompengefinansieringen – blant annet for å sikre finansiering av Fornebubanen – og å arbeide videre med kunnskapsgrunnlaget for reforhandling av avtalen i 2024, med sikte på større måloppnåelse.
Det er satt av 3200 millioner kroner til investeringer og øremerkede driftstiltak i perioden 2023-2026.
Forutsigbar og tilstrekkelig finansiering er nødvendig for at kollektivtrafikktilbudet kan tilrettelegges på en måte som gjør det mulig å nå de samferdselspolitiske målene for Osloområdet. For best mulig måloppnåelse bør følgende prioritering legges til grunn for bruk av midler:
- Ta vare på eksisterende trikke- og T-baneinfrastruktur
- Forutsigbare og stabile rammer til drift
- Nyinvesteringer
Mangel på midler til vedlikehold og oppgradering av trikke- og T-baneinfrastrukturen over tid vil føre til dårligere kapasitet i form av redusert hastighet, lavere pålitelighet og sikkerhet.
Årlig er det behov for 1,3 milliarder kroner til reinvesteringer i eksisterende trikke- og T-baneinfrastruktur. I tillegg kommer behovene til forvaltning og vedlikehold, tilsvarende 0,6 milliarder kroner per år. Over tid har de tilgjengelige midlene til reinvesteringer og vedlikehold vært lavere enn behovene, og ved utgangen av 2022 var det samlede etterslepet på om lag 10 milliarder kroner.