Samarbeid om kollektivtrafikk for alle
Ruter har et stort nettverk som vi samarbeider med, for å utvikle transporttilbudet i tråd med folks behov. Vi tar ansvar for at det skjer på en ansvarlig måte og med et fotavtrykk som jorden vår tåler.
Ruter har et stort nettverk som vi samarbeider med, for å utvikle transporttilbudet i tråd med folks behov. Vi tar ansvar for at det skjer på en ansvarlig måte og med et fotavtrykk som jorden vår tåler.
For å nå Ruters visjon om bærekraftig bevegelsesfrihet er vi avhengige av samarbeid med andre aktører. Ruter kan også påvirke og hjelpe andre aktører med å levere mer bærekraftig mobilitet – for eksempel gjennom samarbeid om konkrete tiltak, deling av erfaringer og etablering av beste praksis i bransjen.
Ruter rapporterer ikke på indikator for samarbeid med andre.
Ruter skal levere på de samferdsels- og klimapolitiske målene som Oslo kommune og Viken fylkeskommune har satt for kollektivtrafikken. De bygger på nasjonale mål for å redusere klimautslipp. Vårt samfunnsoppdrag er at vi skal gjøre kollektivtilbudet attraktivt nok til at flere så ofte de kan velger å reise med kollektivtransport fremfor å kjøre egen bil.
Vi har som mål å utvikle nye tjenester og produkter som gjør det enklere for alle innbyggere å reise og ta del i samfunnet. Da må vi følge med på trendene, kunne snu oss raskt og jobbe smidig. Vi utvikler tilbudet sammen med kundene, ved å lytte, teste, lære og forbedre. Det gir oss økt fleksibilitet og mulighet til å justere i tråd med at behovene endrer seg. Dette er måten vi jobber med digital tjenesteutvikling.
For å lykkes med samfunnsoppdraget vårt er vi avhengig av å ha tillit blant alle som har en relasjon til oss. Det er kundene vi er til for. De må kunne stole på at vi forvalter dataene de gir oss tilgang til og at de får verdi for pengene. Vår oppgave er å utvikle et tilbud som gjør det mulig å reise så uanstrengt som mulig og samtidig gir et bærekraftig samfunn over tid.
Det er ikke en oppgave vi løser alene. Transportsystemet i hovedstadsregionen er som et puslespill, med mange aktører som har ansvar for sin del. Alle er gjensidig avhengig av hverandre for å løse oppgaven. Det krever tett samhandling, felles forståelse for det samlede oppdraget og respekt for hverandres ansvarsområder.
Her har Ruter en koordinerende rolle. Vi planlegger tilbudet, mens våre faste partnere og operatører skal kjøre basert på riktige rutedata som de får fra oss. Kundene reiser med utgangspunkt i informasjonen de får i app, på skjermer og på holdeplasser. Det krever godt samarbeid.
Summen av alt vi gjør i fellesskap påvirker oppfatningen folk har av oss. Tilliten til Ruter svekket seg noe i løpet av pandemien. Den skal vi styrke gjennom tilbudsutvikling og med tjenesteutvikling i Ruter-appen.
Sammen med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har vi helt siden 2020 jobbet med Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Viken fylkeskommune, for å sikre kollektivbransjens økonomiske rammebetingelser. Det har også vært viktig i 2022, på vei ut av pandemien. I mai signerte Oslo kommune og Viken fylkeskommune ny tilleggsavtale til Oslopakke 3-avtalen. Ruter hadde gitt innspill i forkant. Det var enighet om at det var behov for å øke bompengefinansieringen for å bedre konkurransevilkårene for kollektivtransporten.
Vi har bidratt med løpende innsikt om reisetall og trender, inkludert utviklingen i bilens rolle i et transportsystem i endring. Ruter gir høringsinnspill både nasjonalt og lokalt. Ruter følger opp eiernes mål og rammer for selskapets virksomhet gjennom vedtekter, eierstrategi og generalforsamlingsvedtak. Det er løpende dialog i tråd med god eierstyring og selskapsledelse.
Vi spiller en sentral rolle i arbeidet for å nå Oslos klimastrategi, om å bli en klimatilpasset nullutslippsby. Gjennom elektrifisering av kollektivtransporten i Oslo i løpet av 2023 og resten av Ruterområdet i løpet av 2028, legger vi et solid grunnlag.
Vi skal fremme et seriøst og anstendig arbeidsliv som offentlig eid innkjøper, og det har vi gjort ved å etterleve Oslomodellen og Vikenmodellen. Vi bidrar også til at eierne når sine mål om null drepte og hardt skadde i trafikken. Det gjør vi blant annet gjennom bussanbudene, der vi har stilt strengere krav enn det lovgivningen krever til sikkerhetsstandarden for bussene. Det er også er viktig for sjåførenes arbeidshverdag.
Når vi utvikler rutetilbudet og gjennomfører endringer som påvirker folks hverdag, er det viktig for oss å ha dialog med de lokale beslutningstakerne og veimyndigheter. Både bydelene i Oslo og kommuner i Akershusdelen av Viken er interessenter vi har dialog med i forkant av endringer. Lokale velforeninger og interessegrupper blir også tatt med på råd.
Avhengig av omfanget på endringer gir vi høringsinnspill til lokale saker som påvirker kollektivtransporten. Vi inviterer til dialog for å få høringsinnspill på egne forslag og vi takker ja til lokale møter for å utveksle erfaringer og synspunkter.
I forbindelse med de store bussanbudene vi gjennomfører, har vi dialog om rutetilbudet som er skissert, for å få innspill i forkant. Sommeren 2022 ble bussanbud for Indre by og Oslo nordøst tildelt. Tilbudet i Kværnerbyen blir endret i april 2023, når Indre by-anbudet har oppstart. Det skjer etter et medvirkningsløp med beboerne og bydelspolitikere, som startet allerede i 2021.
Ny busskontrakt for Oslo nordøst har oppstart i desember 2023. Gjennom høsten 2022 har det pågått dialog med bydelene i Groruddalen for å få innspill til rutetilbudet i forkant. Media får også tilgang til dokumentasjonen, og spiller en rolle i å formidle tilbudsendringene til leserne.
Å gi kundene et raskt og pålitelig tilbud er blant de viktigste faktorene for å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv. Helt siden 2013 har vi jobbet med prosjektet Kraftfulle fremkommelighetstiltak (KFT) i Oslo sammen med Bymiljøetaten og Sporveien. Prosjektet har identifisert utfordringer for kollektivtrafikken og gjennomført mer enn 80 tiltak for å gi kortere reisetid og økt forutsigbarhet for buss og trikk i Oslo. En av suksessfaktorene til KFT er det gode samarbeidet mellom partene. Ruter og Sporveien har definert behovene og Bymiljøetaten har gjennomført tiltakene som veieier.
Siden Ruter har overtatt ansvaret for tilrettelagt transport (TT) har vi jevnlig dialog med bydelene, som er ansvarlig for finansiering og tildeler retten til å få reise med TT.