Bidrar til innovasjon gjennom bruk av anbud
Ruter gjør anskaffelser for i underkant av 10 milliarder kroner årlig. Vi skal bruke vår innkjøpsmakt for å stimulere markedet til å levere bærekraftige løsninger.
Ruter gjør anskaffelser for i underkant av 10 milliarder kroner årlig. Vi skal bruke vår innkjøpsmakt for å stimulere markedet til å levere bærekraftige løsninger.
Som innkjøper har Ruter mulighet til å påvirke hvilke løsninger som tilbys i mobilitetsmarkedet. Vi skal utnytte muligheten som ligger i vår innkjøpsmakt til å stimulere til mer bærekraftige løsninger.
Ruter rapporterer ingen indikatorer på dette temaet.
Ruters rolle som offentlig innkjøper gir oss mulighet til å påvirke leverandørmarkedet gjennom forventningene vi kommuniserer og kravene vi stiller i våre anbud. Vi skal bruke denne muligheten til å dytte leverandørmarkedet til å utvikle og tilby løsninger som gjør vår mobilitet mer bærekraftig.
For å lykkes må vi ha dialog og samarbeid med våre leverandører. Vi må forstå leverandørmarkedets modenhet og hva som er realistisk å få til. Vi skal stille forventninger som leverandørene må strekke seg for å levere på, men dersom vi stiller krav som de ikke evner levere på eller som gir betydelig økte kostnader, oppnår vi ikke det vi ønsker. Denne tilnærmingen er derfor avhengig av samarbeid med og forståelse av leverandørmarkedet for å lykkes.
I tilfeller hvor markedet er umodent kan Ruter stille krav til at leverandørene leverer dokumentasjon, uten at Ruter evaluerer denne dokumentasjonen som del av kontraktstildelingen. Et eksempel på dette er at vi i nyere kontrakter ber leverandørene levere en livssyklus-analyse (LCA) for CO2-utslipp fra produksjon av materiellet, men uten at dette evalueres ved kontraktstildeling.
Slik signaliserer vi til markedet at dette er dokumentasjon vi fremover vil forvente at våre leverandører har kontroll på, og at vi vil kunne bruke den som del av evalueringen i kommende kontrakter.
Å sammenligne livssyklusanalyser og gi poeng i anbudskonkurranser på nåværende tidspunkt er ikke hensiktsmessig – til det er metodologien for LCA-er for umoden og det mangler internasjonale standarder som sikrer at analysene er sammenlignbare. Ruter ønsker dog å bidra til å dytte markedet i riktig retning. Dette er også forankret i vår anskaffelsesstrategi.
Ruter har bevist brukt anskaffelser for å nå målet om utslippsfri drift, en strategi for å modne og flytte markedet. Det startet med en piloterering i 2017 med seks utslippsfrie busser, utviklet seg gjennom å anskaffelse av 70 utslippsfrie busser i eksisterende kontrakter gjennom endringsordrer, før det det som et viktig tildelingskriterum og til slutt et absolutt krav i alle kontrakter.