Hopp til innhold
En Ruter bybuss kjører i landlig miljø med kuer som gresser i front av bildet.

Foto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Ruter blir mer sirkulær

Ruters oppgave er å tilby delte løsninger for persontransport, som utnytter både areal, energi og materiell på en bedre måte enn privatbilisme. Det betyr at Ruters forretningsidé passer som hånd i hanske med sirkulærøkonomiens prinsipper.

Hvorfor er temaet vesentlig?

Mer effektiv bruk av ressurser reduserer klimagassutslipp, bremser tapet av naturmangfold og reduserer utslipp. Som innkjøper av transporttjenester har Ruter mulighet til å stille krav til sirkularitet i forbindelse med produksjon av transportmateriell, drift av tjenestene og gjenbruk eller resirkulering av brukt materiell.

Rapporteringsindikatorer

For 2022 har Ruter ikke etablert indikator for sirkulærøkonomi. For 2023 vil Ruter måle nøkkelresultatet «Sirkularitet i anskaffelser». Dette måles som andel kontrakter med sirkularitetskrav i forhold til total verdi av relevante kontrakter.

Ruter bidrar også til et lavere klima- og miljøfotavtrykk fra persontransporten ved å tilby utslippsfrie transportmidler og forhandle frem kontrakter som leverer drift med et lavt klima- og miljøfotavtrykk. Slik bidrar Ruter til sirkulærøkonomiens mål om en økonomi som utnytter ressursene bedre, mer effektivt og lengre.

Illustrasjon: https://www.circularbusiness.no/

I 2021 signerte Ruter «10 prinsipper for et mer sirkulært næringsliv» som er utviklet av Skift – Næringslivets klimaledere, sammen SINTEF, WWF og Deloitte.

Krav i konkurranser

På samme måte som de store transporttjenestekonkurransene som ble gjennomført i 2021, premierte konkurransen om transporttjenester Oslo Øst i 2022 tilbud som lovet miljøtiltak for bussmateriellet som gikk lenger enn utslippsfri drift. Utslippsfri byggeplass, effektiv drift og miljøarbeid ved anleggene ga også uttelling.

Konkurransen om IT-tjenester, som ble tildelt i 2022, stilte krav om og belønnet både miljømerking (TCO-sertifisering), tiltak for å sikre at utstyr har lengst mulig brukstid og løsninger som reduserer Ruters behov for utstyr.

Ruter vil stille krav til et redusert miljø- og klimafotavtrykk i alle kommende anskaffelser, der det er relevant.

Ruters arbeidsmetodikk for sirkularitet i storbusskontrakter

Trafikksikker kjørestil
  • Færre ulykker
  • Redusert behov for reservedeler og reparasjoner
  • Redusert energiforbruk
  • Mindre dekkslitasje og mikroplast
  • Lavere energiforbruk
  • Mer fornøyde kunder
Ladeinfrastruktur
  • LCA
  • Sambruk/EaaS
  • Utslippsfri byggeplass
Grønn strøm
  • Opprinnelsesgaranti for kjørestrøm
Bussmateriell
  • Utslippsfri tilleggsbrenner
  • LCA for buss og batteri
  • Dekk - regummiering, tiltak for redusert slitasje
  • Gode rutiner for «batteriomsorg» - lengst mulig batteriliv
  • 2. life for batterier
Vognløp
  • Minst mulig tomkjøring for redusert energibruk, veislitasje mm.
Anleggsdrift: Operatørs handlingsplan
  • Redusert energiforbruk
  • Redusert vannforbruk
  • Redusert avfall og økt sorteringsgrad
  • Svanemerket vaskehall
  • Fossilfritt anlegg (snømåking mv)
  • Tiltak for reduserte skader på materiell

I januar 2023 ble Ruter miljøfyrtårnsertifisert. Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, som hjelper oss på veien med den grønne omstilling.

Som Miljøfyrtårn-sertifisert skal Ruter jobbe for bedre miljøprestasjoner innen arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og intern transport, og bidrar med det til 8 av FNs 17 bærekraftmål. Det gjør vi gjennom tiltak basert på definerte kriterier tilpasset virksomhetens drift og bransje.

Bussanlegg

En innledende kartlegging av miljøstatus på alle Ruters bussanlegg ble gjennomført i 2021. Kartleggingen ga en foreløpig oversikt over forbruk av strøm og vann samt status for avfallshåndtering på bussanleggene.

I 2022 har vi arbeidet med å finne en god løsning for rapportering av drifts- og miljødata fra anleggene til Ruter, med mål om å identifisere en løsning i løpet av 2023. Når dette er på plass, er målet at alle Ruters bussanlegg skal omfattes.
Krav om handlingsplan for miljø, klima og god drift av anlegg ble gjennomført i konkurransen om transporttjenester Oslo Øst, og videreføres i nye transporttjenestekontrakter.

Vaskehallene som skal tas i bruk i transporttjenestekontrakten for Oslo Øst (bussanleggene i Brubakkveien og på Mortensrud) vil bli Svanemerket første år etter oppstart av kontrakten. I tillegg vil det testes ut en ny løsning på Klemetsrud bussanlegg som også kan muliggjøre Svanemerking. Svanemerking innebærer at vaskehallene vil bruke betydelig mindre vann enn en ordinær vaskehall, at det brukes miljøvennlige kjemikalier og at avløpsvann renses og gjenbrukes.

"En svanemerket bussvaskehall reduserer vannforbruket med hele 90 % og renser dessuten vaskevannet godt, slik at det blir mindre lokal forurensning. Det er sirkulær økonomi i praksis."

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket

Satte bussvask på pause

Våren 2022 var vannsituasjonen i Oslo meget anstrengt. Ruter tok derfor initiativ til å sette utvendig vask av buss, trikk og t-bane på pause til situasjonen normaliserte seg.

Nye kontrakter stiller krav om lavt vannforbruk, men mange av de eksisterende vaskehallene er av den gamle typen som ikke sparer på vannet. Grovt regnet går det med 55 millioner liter vann årlig til vask av bussene.

– Alt vann vi sparer nå, minsker sjansen for vannmangel senere. Jeg er glad for dette initiativet fra Ruter. Vi får tåle å se grå og skitne busser en stund, men heldigvis er de rene inni. Jeg oppfordrer alle til å spare vann – og til å reise kollektivt, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Bybuss på verksted. Fronten av bussen synes.

Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Ladeinfrastruktur

I takt med at bussene som kjører på oppdrag fra Ruter blir elektriske, bygges det ladeinfrastruktur på bussanleggene.

Ruters strategi for ladeinfrastruktur løfter frem «Energy as as Service (EaaS)» og sambruk av ladeinfrastruktur som et tiltak som gir bedre ressursutnyttelse av utstyr Ruter bekoster og benytter.

Samtidig som ressursene deles, reduseres også kostnadene og behovet for å bruke areal til ladeinfrastruktur. Dessuten vil det gi enkel tilgang til lademuligheter og dermed lette overgangen til elektrisk drift for andre aktører.

I konkurransen om transporttjenester Oslo Øst i 2022 ble tilbud som inkluderte sambruk av ladeinfrastruktur premiert.

Ruter elbusser står parkert på rekke og rad mens de lader.

Foto: Ruter As / Redink, Thomas Haugersveen