Hopp til innhold
En fugl flyr lavt over et vann med smeltende is.

Foto: Ruter As/Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Klimarisiko på agendaen i 2022

Kollektivtrafikken i Oslo og Viken påvirkes allerede av hyppigere og mer intense værhendelser som følge av klimaendringene. Ekstremvær, flom og tørke kan gjøre stor skade på infrastruktur og skape konsekvenser for mobilitet.

For å gjøre Ruter i bedre stand til å forstå konsekvensene av klimaendringene har vi i 2022 utarbeidet en overordnet klimarisikoanalyse, med størst vekt på fysisk klimarisiko. Arbeidet er gjennomført med utgangspunkt i rammeverket Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD).

Vi har identifisert særlig tre grupperinger av fysisk klimarisiko med potensielle konsekvenser for våre tjenester og drift:

Nedbør

Utfordringer knyttet til ekstreme mengder med nedbør på kort tid anses som en av de største klimarisikoene i Ruters ansvarsområde. Oversvømmelse på skinnegående infrastruktur og veinettverk kan føre til driftsutfordringer i over lengre tid. Endringer i grunnforhold som følge av nedbør kan utløse jordras og skred, som kan ramme vegnettet og skinnegående infrastruktur, samt bygningsmasser slik som bussanlegg og holdeplasselementer.

 

Havnivåstigning og stormflo

Utgjør en risiko for de sjønære områdene av Oslo og Viken. Oversvømmelse av sjøvann på veinettverk og infrastruktur, eksempelvis T-banestasjoner, T-banetunneler og trikkeskinner medfører drift- og sikkerhetsrisiko.

 

Temperaturendringer

Mildere vintre, hyppigere temperaturendringer og mer intense hetebølger er en risiko for sikkerhet og drift. Våre operatører opplever flere dager med underkjølt regn og glatte veier som skaper utfordringer i trafikken. Tørkeperioder som en konsekvens av hetebølger gir utfordringer for vannstanden og utgjør en driftsrisiko for kjøretøy og anlegg.

Overgangsrisiko- og muligheter

Overgangen til lavkarbonsamfunnet kan medføre både risiko og muligheter for Ruter som selskap. Endrede reguleringer og rammebetingelser kan eksempelvis medføre en økonomisk risiko. Det er i tillegg identifisert risiko knyttet til fremvekst (eller mangel på fremvekst) av og tilgang på ny teknologi med lavere utslipp. For å redusere overgangsrisiko, bruker Ruter blant annet innkjøpsmakten til å stille funksjonskrav som ivaretar slike hensyn.

Videre arbeid

Klimarisikoanalysen vil danne utgangspunktet for videre arbeid med klimarisiko de kommende årene. I 2023 ønsker vi å kartlegge betydningen av klimarisiko for hver enkel driftsart, samt identifisere og prioritere konkrete forbedringstiltak knyttet til de viktigste fysiske klimarisikoene.