Mot fremtidens digitale kundeopplevelse
Endrede reisevaner har tydeliggjort behovet for mer personlige tjenester. Ruters digitale løsninger skal svare på det behovet, uansett hvem du er og hvordan du liker å reise.
Endrede reisevaner har tydeliggjort behovet for mer personlige tjenester. Ruters digitale løsninger skal svare på det behovet, uansett hvem du er og hvordan du liker å reise.
Kollektivtrafikken skal være for alle. Det skal ikke ha noe å si om du bruker rullestol, reiser med barnevogn eller er svaksynt. Om du tar den vanlige ruten til jobb, eller reiser til et helt nytt sted. Vi prøver alltid å legge til rette for en knirkefri reise.
Pandemien har i tillegg ført til et større spenn av kundebehov. Det handler ikke lenger bare om å komme seg frem, men om å komme seg frem på egne premisser. Når de fleste av oss fortsatt har et par dager i uken på hjemmekontor, er det behov for mer fleksibilitet. Når sparkesykler og sykler har blitt en mer integrert del av kundens hverdag, er det naturlig at Ruter gir valgfrihet til å mikse transportformer.
Landskapet er med andre ord mer komplekst enn noen gang. Spesielt når kunden forventer at det meste skal fungere sømløst gjennom hele kundereisen, fra dørstokken hjemme til de kommer frem. Det inkluderer også alle digitale flater, fra Ruter-appen til skjermer om bord og på holdeplasser.
For å gi den aller beste kundeopplevelsen på tvers av flater, har vi i 2022 utviklet en smartere og mer personlig tjeneste med nye produkter. Samtidig har vi lagt grunnlaget for å levere enda bedre i tiden som kommer.
To år med pandemi, hjemmekontor og endrede reisevaner gjorde én ting klinkende klart: Kundene våre trenger mer fleksible billetter – og det helst i går. Men hva fleksibelt egentlig betyr er avhengig av hvem du spør.
Innsikten vår ledet oss mot personlig prising, som tar utgangspunkt i kundens faktiske behov og reisemønster. Det fører igjen til en rettferdig pris – og en følelse av at Ruter kjenner deg og dine behov.
I året som gikk tok vi viktige steg mot mer personlige løsninger:
For første gang gikk andelen innloggede brukere forbi anonyme brukere i Ruter-appen – fra under 35% til nesten 65%.
Men hvorfor er dette så viktig? Jo, for gjennom profil kan vi etablere en tettere relasjon til kundene. Vi kan tilby tjenester og priser som er mer tilpasset deres behov. Da får vi også et bedre grunnlag for å diskutere hva som er rettferdig betaling.
Det er mange kunder som opplever at reisemønsteret ikke lenger kan planlegges flere uker frem i tid. Femdagersuken på kontoret er blitt endret til to-tre dager i uken for flere.
Vi utviklet Reis for å gi et alternativ til nettopp denne gruppen, slik at de også får en rettferdig pris basert på hvor mye de reiser med oss.
Med Reis opparbeider kunden seg en personlig rabatt basert på hvor hyppig de reiser over tid. Jo flere billetter de kjøper, desto billigere blir hver reise. Reiser de oftere vil de se at rabatten øker, og tilsvarende vil den gå ned dersom de reiser sjeldnere.
Prisen blir dermed tilpasset hver kundes unike reisemønster. Dette rimer mer med kundenes forventning om at det skal være billigere å reise kollektivt når man reiser ofte – slik kundene allerede gjør når de kjøper 30-dagersbillett eller andre periodebilletter.
For å finne ut om Reis svarte på folkets behov, lanserte vi tjenesten som en pilot til utvalgte kunder i februar. Mot sommeren jobbet vi tett på pilotbrukerne. Vi sendte spørreundersøkelser, hadde fokusgruppe og fikk tilbakemeldinger gjennom appen.
For å bekrefte kundenes tilbakemeldinger, støttet vi oss på kvantitative analyser. Ved å følge med på hvor mange kunder som var aktive, hvor ofte de reiste og hvordan de brukte appen, fant vi ut om kundebehovet ble møtt.
Innsikt fra kundene ble helt avgjørende for piloten på to måter:
Vi gleder oss til fortsettelsen i 2023. Da får vi endelig testet Reis i enda større skala, og det blir spennende å se om Reis er løsningen på behovet om fleksible billetter.
De fleste fikk det med seg, og de fleste benyttet seg også av kampanjen på 30-dagersbilletten i sone 1. Takket være vår nye app og tekniske rigg, kunne vi tilpasse løsningen vår og kjøre ut en kampanje på relativt kort varsel – noe som før hadde vært utenkelig.
Kampanjen var et stort samarbeidsprosjekt på tvers av avdelinger og digitale flater. Blant annet ble skjermer om bord og på stoppesteder brukt til å informere kunder om kampanjen, noe som aldri har vært gjort tidligere.
Den var også viktig for målet vårt om en mer personlig tjeneste. Ettersom det var én rabattert 30-dagersbillett til hver kunde, var kampanjen kun tilgjengelig for innloggede brukere i Ruter-appen.
For noen av kundene våre starter reisen på farten, når billetten kjøpes. Men for mange starter den lenge før det. En stor andel av kundene våre både liker og trenger å planlegge reisen i god tid. For denne gruppen har vi gjort et stort løft.
Kunder har lenge etterspurt lagring av reiser. Men også her er spekteret av kundebehov stort – fra lagring av faste bussruter til en spesifikk avgang. For å sikre at vi treffer riktig behov, har vi i år lagt grunnlaget for en løsning som er utarbeidet i tett samarbeid med kunder. Arbeidet er basert på en rekke intervjuer og tilbakemeldinger, samt en runde brukertester som ble utført på ni personer.
Et stort og viktig arbeid har blitt gjort for å kartlegge tilgjengelighetsinformasjon på de største stoppestedene i Oslo. Denne informasjonen kan du nå skru på i appen, og få detaljer om avstander, fortauskanter, trapper, ledelinjer og mer – et helt uvurderlig verktøy for å planlegge reisen.
Nesten 30 000 brukere skrudde på tilgjengelighetsinformasjonen i appen siste halvdel av 2022.
Fulle busser og trikker kan være en fysisk og mental barriere for reisende. Vi bruker maskinlæring og kunstig intelligens til å vise forventet kapasitet om bord på alle avganger. I tillegg kan kunden gi tilbakemelding på om det faktisk stemmer, slik at vi kan gjøre modellen enda mer nøyaktig.
Nesten 50% oppfatter informasjonen om kapasitet som helt presis.
Det er også viktig at vi leverer når kunden har dårlig tid. Er du på farten, forventer du at reiseforslagene i appen blir levert på sekundet og med stor nøyaktighet. Og hvis du ikke stoler på resultatene, har du andre tjenester som Google Maps like for hånden.
I samarbeid med Entur har vi derfor implementert siste generasjons reiseplanlegger, som både gir flere og bedre reiseforslag på kortere tid. Og i tiden som kommer, er vi bedre rustet til å inkludere mikromobilitet og annen dynamisk transport som del av reisen.
Vi har også benyttet oss av smarte løsninger om bord for å alltid være relevante. Tidligere har du bare kunnet se en liste over de neste stoppestedene. Nå kan du også se populære holdeplasser lenger frem i reisen.
Ved å benytte oss av historiske passasjerdata for linjen, kan vi forutse hvilke holdeplasser det er mest sannsynlig at kundene skal gå av på. I motsetning til en statisk liste, sørger bruk av maskinlæring for at holdeplassene som vises endres fra morgen til kveld, og fra hverdag til helg.
For å lykkes med å være personlige, må vi være kontekstuelle og vise riktig informasjon til riktig tid. Gjennom året har vi utforsket en rekke måter å oppnå nettopp dette.
En fokusgruppe fikk blant annet teste reiseforslag basert på tidligere reisesøk, ved hjelp av maskinlæring. I samarbeid med Datatilsynet, har vi har også sett på muligheten for å teste en modell som bruker kunstig intelligens til å lære fra kundenes reisemønster.
Det enkle er dog det beste, sies det. Også i dette tilfellet. I appen kan du lagre favorittsteder som «Hjem» og «Jobb». Vi ser at de som har gjort dette er de mest aktive brukerne. Til denne gruppen gir vi enkle reiseforslag på relevante tider i løpet av dagen.
Måten vi reiser rundt på har endret seg stort. Bysykler har lenge vært en del av bybildet, men elsparkesykler og elsykler har også blitt en integrert del av folks reisevaner. Det har også blitt en integrert del av Ruters tilbud.
I appen kan du se både bysykler og sparkesykler der du er, og enkelt bytte til de ulike leverandørenes app for å komme deg videre. Hvis du i tillegg har vært med i pilotprosjektet vårt, har du hatt muligheten til å kjøre og betale for elsparkesykler og elsykler direkte i Ruter-appen.
Slik har vi fått det til:
I året som gikk har vi tatt kundeinvolvering til et nytt nivå ved å ha et dedikert område i appen kun for tilbakemeldinger og påmelding til brukertester. Vi har hatt tusenvis av svar på spørreundersøkelser, flere hundre e-poster og like mange brukertester.
Overordnet sett er resultatet en mer tilgjengelig app. Vi har fokusert på en enkel og intuitiv navigasjon med universell utforming som grunnstein. Blant de nyeste forbedringene finner vi en mer tydelig inngang til billettkjøp, samt muligheten for dark mode (mørk modus). Begge er tett knyttet til bedre lesbarhet og tilgjengelighet.
Nyttig for alle, nødvendig for noen.
Da er det ekstra hyggelig å se at kundene blir mer og mer fornøyde med Ruter-appen.
I 2022 tok vi imot tre priser innen design sammen med NoA Ignite, Bakken & Bæck og Shortcut:
Dette er en viktig påminnelse om at det lønner seg å tenke nytt, ha rom for å utforske og, ikke minst, sette kundene først.