Hopp til innhold
Biler, trikker og busser på Jernbanetorget omringet av bygg i skumringstid.

Begivenheter

2022 startet der 2021 sluttet, med et pandemiherjet og nedstengt samfunn, der vi fortsatt måtte be kundene våre bli hjemme. Først i siste kvartal av 2022 stabiliserte trafikktallene seg og vi så konturene av den nye normalen. Likevel har aktivitetsnivået vært høyt gjennom hele året. Her er noen smakebiter:

Januar

Tilgjengelighets­informasjon i appen

Tilgjengelighetsinformasjon for holdeplasser kommer inn i den nye appen. Vi er først i Norge og på tredjeplass i Europa med å vise denne typen info – og dette er bare starten. I tillegg kan kunden justere ganghastighet. De som går raskere eller tregere enn gjennomsnittet (4,7 km/t) får et skreddersydd reiseforslag, og dermed en mer personlig reiseopplevelse.

Mobiltelefon som viser reiseinformasjon fra Ruter-appen

109 elbusser på vei til Oslo Sør

Oppstart av ny kontrakt for Oslo Sør 9. januar. Med 109 elbusser på vei inn, tar Ruter enda et stort skritt mot målet om utslippsfri kollektivtrafikk, og et tilbud som i større grad kan brukes av alle, uavhengig av funksjonsnivå. Nesten hele bussparken i Oslo Sør-kontrakten (96%) vil bli utslippsfri, samtidig som andelen elektriske bybusser øker til 40%. På bildet ser vi, fra venstre: CEO Connect Bus AS, Atle Rønning, byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG) og områdeleder i Ruter, Ole Jakob Aanes.

En kvinne og to menn foran en rød Ruter bybuss

Foto: Ruter As / Henrik Morsund Steinshamn

Februar

Velkommen til storbyen

Endelig kan vi leve som normalt igjen! I februar markerer vi dette med en kampanje hvor vi ønsker fire ferske smårollinger velkommen til verden og storbyen: «Vi vet ikke hvor livet tar deg, men vi kan ta deg dit du vil». Kampanjen får høy oppmerksomhet, blir godt likt og styrker Ruters posisjon som felleskapsorientert.

Kampanje med foto av en nyfødt baby vises på adshel i bymiljø.

Byrå: SMFB / Foto: Rose Furmy

Mars

Tilpasninger i rute­tilbudet i Viken

Etter mange år med vekst i kollektivtrafikken, ble tilbudet styrket i 2019 og 2020 for å tilrettelegge for fremtidig vekst. Pandemien førte til at passasjerveksten ikke kom som forventet. I Viken justerer Ruter derfor kapasiteten ned på noen linjer i 2022, i tillegg til å gjøre enkelte lokale tilpasninger. Vi kan ikke legge opp til å kjøre for penger vi ikke kommer til å ha.

Illustrasjon ovenfra av to trikker og en buss kjører i krysset på Jernbanetorget.

Reisen starter nå

Tidlig i 2022 kommer Ruter i gang med å teste Reis, en ny type billett som gir den reisende en fleksibel og personlig reiseopplevelse. Med Reis opparbeider man seg en personlig rabatt basert på hvor hyppig en reiser over tid. Jo flere billetter en kjøper, desto billigere blir det å reise. Reis er tilgjengelig for et utvalg kunder, som må være logget inn for å bruke Reis, men etter planen skal testen skaleres opp våren 2023 til alle Ruters kunder i hele Ruters område.

Illustrasjon av Ruters Reis app vist i en mobiltelefon

April

Søker sommer­vikarer med funksjons­nedsettelse

Skal Ruter nå målet om økt bevegelsesfrihet for alle må vi ta med dem som vet på råd. Derfor søker vi i 2022 etter sommervikarer som lever med funksjonsnedsettelse. Vi er så heldige å sikre oss fire dyktige studenter, som gir oss mye verdifull innsikt. Blant annet får vi testet ut kundeundersøkelser med bruk av QR-kode på holdeplass, får mange forslag til hvordan appen kan bli bedre på tilgjengelighetsinfo, og klar tilbakemelding om endringer som må og skal gjøres i Ruters egne lokaler.

Mai

Kurs i trygg bruk av el­sparkesykkel

Sammen med flere samarbeidspartnere arrangerer Ruter kurs i trygg bruk av elsparkesykkel i Oslo sentrum. Her får man svar på alt man lurer på om korrekt bruk av elsparkesykler i trafikken. En får også mulighet til å prøve hinderløyper og annet som gir en opplevelse av hvilke utfordringer det er viktig å være klar over før man suser i vei. Oslo kommune, Statens vegvesen, Trygg Trafikk og flere mikromobilitetsaktører er arrangører.

Mange mennesker samlet med elsparkesykler under et grønt banner med teksten"Trygg på elsparkesykkel"

Setter bussvask på pause

Vannsituasjonen i Oslo er alvorlig våren 2022. For å unngå vannmangel senere, jobber kommunen sammen med bedrifter og befolkning for å få bruken ned. Ruter beslutter derfor å redusere utvendig vask av buss, båt, trikk og T-bane. – Alle har et samfunnsansvar i denne situasjonen. Transportmidlene vil ikke være like rene utvendig, men vi må alle bidra der vi kan for å redusere vannforbruket, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

To røde Ruter bybusser parkert ved siden av hverandre. Bilde tatt fra front av buss

Juni

Eierne på skolebenken

I juni deltar byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, og fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, Olav Skinnes, en workshop utviklet av Ruter i samarbeid med Norges Handikapforbund. Hensikten med «Mind the Gap» er å øke bevisstheten og kunnskapen om hva som skal til for å fjerne barrierene som hindrer funksjonshemmede fra å benytte kollektivtransporten. I løpet av 2021 og 2022 har nesten 300 ansatte i Ruter, Sporveien og hos operatøren samt fra våre eiere og styret deltatt på «Mind the Gap». På bildet til venstre ser vi Sirin Stav i samtale med funkismentor Andra Isaachsen Olvin.

Les artikkelen

En sort førerhund blir klappet av en mann. Den kvinnelige eieren av hunden er i samtale med en annen kvinne.

Sikrer utslipps­fri kollektiv­trafikk i Oslo

I juni signerer Ruter to nye kontrakter som sikrer at all kollektivtrafikk i Oslo blir utslippsfri innen utgangen av 2023. Det er fem år før målet, og er et stort skritt på veien mot å kunne tilby utslippsfri kollektivtransport i hele Ruters område i løpet av 2028. Kontraktene med Nobina og Unibuss signeres etter gjennomført bussanbud i Oslo øst.

Foto: Ruter As / Nucleus, Erland Skui

Mikro­mobilitet inn i appen

El-sparkesykler for alvor inn i den nye Ruter-appen. Fra juni 2022 kan om lag 50 000 brukere for første gang se en større del av mikromobilitetstilbudet i appen. Et viktig steg på veien mot å kunne tilby et bredere spekter mobilitetstjenester – der kundene lett skal kunne veksle mellom de ulike tjenestene, gjennom en felles mobilbasert løsning. Det er dit vi i Ruter vil.

Mobiltelefon som viser utvalget i Ruter appen av elsparkesykler og bysykler.

Sikkerhet foran alt

Sikkerhet har høyeste prioritet i Ruter, og hvert år holder vi beredskapskonferanse. På årets konferanse er temaet beredskap og teknologi, og mange mennesker fra kollektivfamilien, myndigheter og institusjoner med forbindelser til vår virksomhet deltar. Sammen med Oslo Brann- og redningsetat og Oslo politidistrikt gjennomfører Ruter flere scenarioer om bord i Norleds ferge Prinsen – med fokus på brann ombord, mulig terrorhandling og påfølgende overvåking og pågripelse av terrorist ombord på båten.

Brannmenn på øvelse i fint vær. Vann blir spylt på en Ruter øybåt.

Juli

En veldig vellykket test

I 15 måneder blir det fleksible og områdekkende bestillingstransporttilbudet Pilot Nes ble testet, og funnene fra Romerikskommunen er av stor verdi når Ruter skal planlegge fremtidens mobilitetstilbud. Etter å ha avsluttet testen sommeren 2022, er Ruters samlede vurdering at tilbudet økte innbyggernes mobilitet i en spredtbygd kommune og forenklet hverdagen til spesielt eldre og mennesker med funksjonsnedsettelser.

Les artikkelen

Mann med en pakke stiger ut av en grønn Ruter kjøretøy.

Øybåtene blir utslippsfrie

Sommeren 2022 ankommer den siste av fem elektriske øybåter Oslo. De nye fartøyene har alle plass til 350 passasjerer, som gir vesentlig høyere kapasitet enn tidligere fartøy, som hadde plass til 236. Fartøyene er universelt utformet, med brede gangveier, heis og slak trapp til soldekk. Nesoddbåtene ble elektriske i 2020. Dermed blir alle båtene i Ruters system utslippsfrie når hurtigbåtene etter planen også blir det i 2024.

En Ruter øybåt på havet med Astrup Fearnley museet og Tjuvholmen i bakgrunnen.

August

Avtale om utslipps­frie hurtig­båter

Ruter utløser de to siste opsjonsperiodene med Norled for drift av hurtigbåtlinjene, og inngår samtidig endringsordre for overgang fra dieseldrift til batterielektrisk drift. Avtalen er et viktig tiltak for å kunne nå målet om å være utslippsfri i 2028. Endringsordren innebærer at MS Baronen og MS Baronessen skal bygges om og starte å seile utslippsfritt 1. juli 2024. Det skal også etableres et batteribyttesystem på land på fire lokasjoner i rutenettet. Batteribyttesystem vil bli det første av sitt slag i verden.

 

Illustrasjon av en hurtigbåt dokket som ligger til kai.

September

Priser til Ruter-appen!

I september 2022 vinner den nye Ruter-appen sølv i Fast Company’s 2022 Innovation by Design Awards i New York, en av de aller mest ettertraktede designprisene i bransjen. Fast Company hyller selskaper og produkter som løser dagens utfordringer med et blikk på morgendagens problemer, og som rett og slett jobber for å designe en bedre verden. Prisen i New York føyer seg inn i en rekke av designpriser til den nye appen i 2022. I mai vinner den gull i Visueltprisen som deles ut i Oslo, i kategorien Digitalt design, og i juni går den helt til topps igjen i European Design Awards i Tallinn, hvor den tok gull i kategorien Mobile Apps. På bildene ser vi, fra venstre: Vegard Fleischer Orkelbog, Anna Björnerhag / Even Flom, Ester Kaasa og Christoffer Bølum.

Bildesekvens med mennekser som har tatt imot priser vunnet for Ruter-appen.

Se hvor fullt det er på bussen

I september øker vi verdien i appen for innloggede kunder. De kan nå se et estimat på hvor fullt det er på bussen de planlegger å reise med. Funksjonaliteten vil inkludere andre transportformer etter hvert.

Mobilskjermer som viser Ruter appen og applikasjonen om hvor fullt det er på bussen du vil ta.

Oktober

Prøv noe nytt. Vi tar deg dit!

Folk reiser mindre kollektivt og bruker ikke storbyen like mye som før. I flere runder har vi vist frem steder folk flest kanskje ikke vet om, for å få dem opp av sofaen, om bord og ut på tur. Kampanjene har lykkes med å drive trafikk. Over 40% får lyst til å reise mer kollektivt når de ser reklamen.

Reklamekampanje som viser en kvinne som mater hjorter.

Oppstart ny TT-operatør 1. oktober

I 2022 gjør Ruter store endringer i driften av tilrettelagt transport (TT) i Oslo, og i oktober tar det nye operatørselskapet Minibuss 24-7 over ansvaret for de TT-turene som kjøres med spesialbil (rullestoltilpasset minibuss). Selv om tjenesten utad er den samme, blir høsten krevende – særlig for mange kunder. TT skal bli en bedre tjeneste, og bidra til bærekraftig bevegelsesfrihet for alle.

Mann i elektrisk rullestol blir hjulpet til kjøretøyrampe av sjåføren.

November

App-kurs på alders­vennlig transport

I november har Ruter 31,5 appbestillinger per dag på aldersvennlig transport, det høyeste noen gang. Det skjer etter besøk i alle bydeler i som har tjenesten. På besøkene informerer vi om tilbudet, får tilbakemeldinger fra kunder og gjennomfører opplæring i appen til aldersvennlig transport.

Eldre mennesker hører på en kvinne presentere Ruters aldersvennlige transport.

Feiring av nye trikker

I 2022 kommer de første av Oslos nye trikker i full drift, noe som blir behørig feiret i november. Plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, er med på feiringen på Olaf Ryes plass, noe du kan se i filmen. I løpet av 2024 skal alle de 87 nye universelt uformede trikkene være på plass. Da kan alle reise med trikk i Oslo, uansett funksjonsnivå.

Desember

Rabatt på 30-dagers­billetten i Oslo

Mellom 16. november og 15. desember får kundene nesten 40% rabatt på 30-dagersbilletten i sone 1, så lenge de registrerer seg i Ruter-appen – takket være attraktivitetsmidler fra Oslo kommune. Tilbudet blir svært godt mottatt. Over 40% av innbyggerne over 16 år i Oslo oppgir å ha benyttet seg av tilbudet, samtidig som 5% svarer at kampanjen fikk dem til å reise kollektivt på reiser de tidligere ville tatt med bil. Dette var også medvirkende årsak til at kollektivtrafikken nådde en markedsandel på 40 % i Oslo i desember, det høyeste nivået siden pandemiens start i februar 2020.

Les artikkelen

Reklamekampanje om Ruters rabatterte pris på 30-dagersbillett i Oslo.

Omfattende rute­endring i Sør

11. desember forbedrer Ruter busstilbudet i Nordre Follo, Son, Vestby og Ås i sammenheng med utvidelsen av togtilbudet på Østfoldbanen. For at flest mulig innbyggere i Follo skal få nytte av det nye togtilbudet, hvor både lokaltoget og regiontoget får økt frekvens, blir det samlede busstilbudet styrket og endret.

En grønn Ruter regionbuss foran et knutepunkt for kollektivtransport.

Ruter og Holo inngår avtale om samarbeid i Groruddalen

I slutten av 2022 signerer Ruter og Holo en ny samarbeidskontrakt for det kommende pilotprosjektet med selvkjørende bestillingstransport i Groruddalen. Ruter har gjennom flere år samarbeidet med mobilitetsselskapet om utprøvning av selvkjørende kjøretøy i kollektivtrafikken. Avtalen tildeler Holo rollen som operatørselskap for det nye bestillingstransporttilbudet som skal testes. Holos underleverandør av kjøretøy og programvare blir det Intel-eide teknologiselskapet Mobileye. På bildet ser vi kjøretøyene som snart blir å se i Groruddalen, med rød farge og Ruterlogo.

En hvit bil med blå Mobileye logo på seg