Et kollektivtilbud tilpasset folks liv
Ruter skal drive utviklingen i mobilitetssektoren. Tjenestene våre skal ta utgangspunkt i kundenes liv og behov, og målet er å forenkle hverdagen for folk – også på nye områder der kundene tradisjonelt ikke har sett til Ruter.
Les hele artikkelenBegivenheter
2022 startet der 2021 sluttet, med et pandemiherjet og nedstengt samfunn, der vi fortsatt måtte be kundene våre bli hjemme. Først i siste kvartal av 2022 stabiliserte trafikktallene seg og vi så konturene av den nye normalen. Likevel har aktivitetsnivået vært høyt gjennom hele året. Her er noen smakebiter:
Les hele artikkelenNå er vi i ny normal
Nå er «den nye normalen» her. Hva betyr det for hvordan Ruter skal arbeide med å få flere til å reise grønt?
Les hele artikkelenVelkommen tilbake og velkommen om bord
Etter en brokete pandemistart på året, kunne vi i mars 2022 endelig åpne dørene for alle som vil reise med oss igjen. Det ble også en ny start for Ruters markedskommunikasjon, som vi markerte ved å ønske fire ferske smårollinger velkommen til storbyen og om bord.
Les hele artikkelenPå jobb for kundene
Fusjonering med Konsentra og overtakelse av kjørekontoret for tilrettelagt transport, har preget året for Kundeservice i stor grad. Disse endringene har gitt Ruter en rekke nye kundegrupper, og med det både nye kollegaer og ny kompetanse.
Les hele artikkelenKunstig intelligens (AI) inn i bærekraftarbeidet
AI spiller en stadig større rolle i utviklingen av fremtidens mobilitetstilbud. I 2022 har Ruter blant annet testet hvordan AI kan forbedre billettkontrollen og utforsket kvantedatamaskiner. Ruter spiller på lag med myndighetene for å sikre at utviklingen skjer på en bærekraftig og ansvarlig måte.
Les hele artikkelenMot fremtidens digitale kundeopplevelse
Endrede reisevaner har tydeliggjort behovet for mer personlige tjenester. Ruters digitale løsninger skal svare på det behovet, uansett hvem du er og hvordan du liker å reise.
Les hele artikkelenFra dør til dør med selvkjørende kollektivtransport
Kollektivtransport som henter deg der du er, og kjører deg dit du skal – det er fremtidens Ruter. Nøkkelen til å utvikle mer fleksible bestillingstjenester i stor skala ligger i selvkjørende kjøretøy.
Les hele artikkelenBestillingstransport for eldre ble permanent tjeneste
I 2022 ble Aldersvennlig transport et permanent tilbud til Ruters kunder. Dette er den første piloten for bestillingstransport som har blitt en tjeneste i drift. Og flere skal det bli. Pilot Nes og Aktivitetstransport i Bærum har gitt ny kunnskap om reisebehov og muligheter.
Les hele artikkelenKobler mikromobilitet tettere på kollektivtransporten
I 2022 utvidet Ruter mikromobilitetstilbudet. Nå kan kunder i Asker, Bærum og Oslo booke, reise og betale for turer med elsparkesykler og elsykler i Ruter-appen. Etter to år i drift, vil piloten ved Ski mobilitetspunkt avsluttes.
Les hele artikkelenKrevende år for tilrettelagt transport
I 2022 opplevde vi store utfordringer i driften av tilrettelagt transport (TT), som rammet våre mest sårbare kunder hardt.
Les hele artikkelenHelhetlig planlegging gir et bedre kollektivtilbud
Ruters ambisjon om å øke bevegelsesfriheten for alle har påvirket hvordan vi jobber, planlegger og prioriterer kommende investeringer i kollektivtrafikken. Gjennom helhetlig planlegging skal vi gi kundene et enda bedre kollektivtilbud.
Les hele artikkelenUtslippsfri med nye kontrakter
Nye busskontrakter for Oslo Øst vil gjøre at Oslo får utslippsfri kollektivtrafikk innen utgangen av 2023, som den første hovedstaden i verden. Et eksempel på hvordan Ruter aktivt bruker innkjøpsmakten for å skape endring.
Les hele artikkelen