Informasjonssikkerhet og personvern
Realisering av Ruters mobilitetsstrategi krever pålitelige tjenester som kundene har tillit til, med et høyt sikkerhetsnivå for å beskytte kundenes og selskapets verdier.
Realisering av Ruters mobilitetsstrategi krever pålitelige tjenester som kundene har tillit til, med et høyt sikkerhetsnivå for å beskytte kundenes og selskapets verdier.
Ruter vil fremover behandle en økende mengde personopplysninger, samtidig som truslene mot informasjonssikkerhet fra eksterne aktører er økende. For å sikre stabil drift av virksomhetens tjenester, tillitt hos innbyggerne og kundenes rett til å bestemme over egne personopplysninger, må selskapet ha evne til å forebygge, oppdage og begrense konsekvensene av uønskede hendelser.
418-1 Begrunnede klager om brudd på kundenes personvern og tap av kundedata: 1 begrunnet klage i 2022.
Egendefinert indikator: Alvorlige informasjonssikkerhetshendelser i 2022: 1. Konsekvens: Redusert tilgjengelighet av Ruters hjemmeside i en begrenset periode
Data om våre kunder, reiseadferd, kontrakter og operatørdata beskyttes gjennom tiltak som sikrer tilstrekkelig grad av konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet i henhold til god informasjonssikkerhetspraksis.
Formålet med Informasjonssikkerhet i Ruter er:
Informasjonssikkerhetsarbeidet følger styringssystemet for Informasjonssikkerhet (ISMS), som er basert på kontrolltiltak beskrevet i ISO 27001. Vi utfører egenevaluering av tiltakene årlig, og en ekstern vurdering annet hvert år. Ekstern vurdering utføres av anerkjente aktører innenfor fagområdet. Evalueringene benyttes for å avdekke eventuelle svakheter, og som innspill til arbeid med tekniske og organisatoriske tiltak.
Ruter er produktorganisert med distribuert utvikling. Organiseringen av Informasjonssikkerhet speiler denne organiseringen. Vi har et sentralt koordinerende team styrket med representanter, Security Champions, i hvert utviklingsteam. Dette gir en bred forankring for informasjonssikkerhet i organisasjonen.
Denne organiseringen har vist seg å være effektiv for å raskt kunne håndtere hendelser, og for å drive innebygd sikkerhet og personvern i våre tjenester. Ruter har i tillegg tett samarbeid med sikkerhetsorganisasjonene hos våre IT-leverandører, og deres SOC.
Opplæring i informasjonssikkerhet for ansatte og innleide generelt gjennomføres årlig gjennom opplæringsprogram under sikkerhetsmåneden, i tillegg til gjennomgang av sikkerhetsrutiner ved ansettelse.
Sommeren 2022 ble Ruter, i likhet med mange norske bedrifter, påvirket av tjenestenektangrep fra Russland. Det reduserte i en periode tilgjengeligheten av Ruters hjemmeside, ruter.no, men hadde ingen konsekvens av operativ betydning. Utover dette hadde Ruter ingen alvorlige informasjonssikkerhetshendelser i 2022.