Hopp til innhold
En mangfoldig gruppe med mennesker jobber med en prosjekttegning

Ruter As / Redink, Per Christian Lind

Anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter

Ruter skal sikre anstendig arbeid og respekt for menneskerettigheter i hele leverandørkjeden – i tråd med målene Oslo kommune og Viken fylkeskommune har for innkjøp av varer og tjenester, for å sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv.

Hvorfor er temaet vesentlig?

Ruter har en betydelig leverandørkjede som leverer drift av mobilitetstilbudet og produksjon av driftsmateriell. Ruter har ansvar for å sikre at både egne ansatte, ansatte hos operatør og hos andre underleverandører har anstendige arbeidsforhold, og at våre leverandører respekterer menneskerettighetene. Som en stor innkjøper har Ruter mulighet til å bruke innkjøpsmakten til å påvirke leverandørkjeden i positiv retning.

GRI-indikatorer

GRI-indikatorer
414-1 Nye leverandører vurdert etter sosiale kriterier: Krav til gjennomføring av aktsomhetsvurderinger er del av alle Ruters kontrakter fra og med 2022 – unntatt rene konsulentoppdrag, der risikoen for menneskerettighetsbrudd vurderes som svært lav.
414-2 Potensielle og faktiske negative påvirkninger i vår verdikjede: Les vår vurdering av risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold her.

Ruter planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtrafikken i Oslo og deler av Viken (det tidligere Akershus), men verken kjøper inn eller eier busser, båter, trikker eller T-banevogner. All transport utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter. Det er operatørene som kjøper inn nødvendig materiell for å gjennomføre kontraktene – fra båt og buss, til dekk og uniformer.

Vi har ikke bare ansvar for å sikre etterlevelse av menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold for egne ansatte, men for alle involverte i hele leverandørkjeden.

Både Oslo og Viken har utarbeidet prinsipper og leverandørkrav for innkjøp av varer og tjenester som har et seriøst og anstendig arbeidsliv som mål. Både Oslo-modellen og Viken-modellen omhandler både arbeidsforhold i leverandørens egen virksomhet og i hele leverandørkjeden. Ruter stiller seg bak disse prinsippene og viderefører dem i egne anskaffelser.

Åpenhetsloven ble innført i 2022

Åpenhetsloven trådte i kraft 1.juli 2022 og skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon.
Ruter er godt i gang med arbeidet. Samtidig anerkjenner vi at oppgaven er kompleks og at mye gjenstår.

I 2021 oppdaterte vi Ruters handlingsregler for leverandører og vedlegg til Ruters handlingsregler, Kontraktsvilkår menneskerettigheter, for å sikre at våre kontraktsvilkår er i tråd med åpenhetsloven. Dette sikrer oss blant annet mulighet til å følge opp kravene og gjennomføre tiltak dersom kravene ikke etterleves.

I 2022 har vi hatt dialog med våre leverandører om innføringen av åpenhetsloven, strukturert ansvaret for etterlevelse av åpenhetsloven i egen organisasjon, og etablert en informasjonsside på Ruter.no om å åpenhetsloven. Her informerer vi om våre risikovurderinger, hvordan vi jobber med etterlevelse og gir mulighet for å kontakte Ruter med spørsmål relatert til åpenhetsloven.

Ruter er medlem av Etisk handel Norge (EHN) – et ressurssenter for bærekraftig handel, som arbeider for å fremme ansvarlig forretningspraksis i globale leverandørkjeder. Alle medlemmer i EHN rapporterer årlig om sitt arbeid med etisk handel.

Veien videre

Ruters arbeid med å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår verdikjede vil være en kontinuerlig prosess.

Til nå har vi fokusert på å implementere retningslinjer og rutiner i våre anskaffelsesprosesser, og å forstå og prioritere risiko i vår verdikjede.
Ruter må fremover jobbe med mer detaljerte risikoanalyser av vår verdikjede, strukturere overvåking av gjennomføring og resultater, og etablere rutiner for gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd.